ایران در جمع ۶ تولیدکننده زیردریایی اتمی/ موافقت آمریکا با طرح روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

بازتاب زیردریایی هسته ای ساخت ایران

روزنامه الشرق الاوسط امروز در گزارشی نوشت: ایران روز گذشته از حرکت به سمت تولید زیردریایی هسته ای خبر داد. در این گزارش با اشاره به اظهارات یکی از مقامات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران اعلام کرده در مرحله آغازین تولید زیردریایی هسته ای قرار دارد.

این روزنامه در ادامه به پیامهای رد و بدل شده اخیر میان “سعید جلیلی” مذاکره کننده ارشد ایرانی و “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره و تاکید می کند: بر مبنای توافقات صورت گرفته در مذاکرات مسکو درباره پیشنهادهای طرفین که در بغداد مطرح شد، گفتگو می شود.

الشرق الاوسط در خبری دیگر به برگزاری کنفرانس امنیتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در منامه اشاره کرده است. بنابراین گزارش مهمترین مسئله مورد تاکید در این نشست، روابط با آمریکا به عنوان قدرت تضمین کننده امنیت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.

در این کنفرانس با اشاره به اظهارات اخیر “لئون پانتا” وزیر دفاع آمریکا درباره انتقال ۶۰ درصد از نظامیان ناوگان پنجم آمریکا به اقیانوس آرام درباره پایبندی آمریکا به حفظ امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ابراز شک و تردید شد.

بر این اساس، اعراب در این نشست از موضوع هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده اند  و برخی از شرکت کنندگان حتی خواستار کمک گرفتن از سازمان ملل و ناتو برای حفظ امنیت منطقه شده اند!

الحیات: ایران ششمین کشور تولیدکننده زیردریایی اتمی

روزنامه الحیات نیز امروز در گزارشی تیتر “زیردریایی هسته ای ساخت ایران” را برای گزارش خود انتخاب کرده است. در این گزارش با اشاره به اظهارات اخیر یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران آمده است: این مقام نظامی توضیحات بیشتری درباره طرح ساخت زیردریایی اتمی از سوی ایران ارائه نکرد اما هم اکنون در جهان تنها پنج کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین هستند که می توانند زیردریایی با نیرومحرکه اتمی تولید کنند.

الحیات خاطرنشان کرد: این مواضع مقامات ایرانی در آستانه مذاکرات دشوار میان ایران و ۱+۵ در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خردادماه) اتخاذ شده است.

السفیر: موافقت آمریکا با طرح گام به گام روسیه

روزنامه السفیر امروز در گزارشی نوشت: ایران در شب سفر “سرگئی لاوروف” وزیرخارجه روسیه به تهران، بر مواضع حمایتگرانه از نظام سوریه به رهبری “بشار اسد” تاکید کرد.

تهران معتقد است که همپیمان سوری اش با حملات برنامه ریزی شده  روبرو است و نقطه مشترک کشورهایی که علیه اسد فعالیت می کنند روابط علنی و محرمانه با اسرائیل است تا در نهایت از موضع حامی مقاومت لبنان و فلسطین سوریه انتقام بگیرند.

السفیر همچنین به اظهارات اخیر لاوروف اشاره کرده که حضور ایران در نشست بین المللی درباره سوریه را امری ضروری خوانده بود.

این روزنامه لبنانی همچنین در گزارشی به موافقت ۱+۵ با بررسی مسائل منطقه ای در نشست مسکو اشاره کرده که محتوای مورد بحث در این مذاکرات را روشن کرد. السفیر همچنین  اظهارات اخیر “هیلاری کلینتون” وزیر امور خارجه آمریکا را درباره طرح گام به گام پوشش داده است که تاکید کرده بود: گروه ۱+۵ نقشه راه مشترکی را به تهران ارائه کرده که در آن بر مبنای طرح گام به گام روسیه عمل می شود.

الجزیره: تاکید ایران بر حق غنی سازی اورانیوم

پایگاه خبری الجزیره قطر امروز در گزارشی کامل به پوشش تحولات کشورمان پرداخته است. در ابتدای این گزارش به طرح ساخت زیردریایی هسته ای از سوی ایران اشاره شده و در ادامه به نقل از “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: ایران هرگز از حق غنی سازی اورانیوم دست نمی کشد و غیر ممکن است که در این زمینه نرمشی از خود نشان دهد.

در ادامه این گزارش به اظهارات “سعید جلیلی” اشاره شده که خواستار پخش مستقیم مذاکرات هسته ای شده بود تا بر مبنای آن افکار عمومی از صداقت طرفین مذاکرات مطمئن شوند.

الجزیره در پایان به نقل از جلیلی آورده است: ایران که پیمان ان پی تی را به امضا رسانده هرگز قبول نمی کند که همچون یک استثنا مورد تعامل قرار گیرد و حقوق کمتر و تعهدات بیشتر را نمی پذیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.