ایران رتبه ی سوم منطقه در زمینه ی تولید داروهای های “های‌تک” و “بایوتک” را دارد

۲۶ام بهمن ،

در حال حاضر ایران در زمینه ی تولید داروهای های تیک و بایو تیک در منطقه رتبه ی سوم و در دنیا رتبه ی ۱۲ را به خود اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو امروز در مراسم رونمایی از اولین مرحله تولید هورمون رشد مایع به شکل قلم در ایران که در هتل آزادی تهران برگزار شده بود افزود: جشن امروز یکی از مصادیق سیاست های وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است، سیاستی که با تلاش و حمایت از تولیدات داخلی و مدیریت واردات برای دست اندر کاران عرصه ی دارو فراهم می گردد.
 
وی گفت: قبل از انقلاب وضعیت دارو در کشور تجارت محور بود به گونه ای که ۲۵ درصد داروها در داخل آن هم در غالب داروهای بدون نسخه و عادی انجام می شد و ۷۵ درصد داروهای دیگر به صورت وارداتی وارد کشور می شد اما بعد ا ز انقلاب، ۹۷ درصد دارو ها از نظر عددی و کیفی در داخل تولید و ۳ درصد از خارج از کشور وارد می شوند.
 
شیبانی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید و مدیریت و واردات دارو است بر این اساس منعی برای واردات محصول مفید وجود ندارد و مدیریت واردات به این معناست که از ورود داروهایی که خودمان در داخل خط تولید آن را داریم جلوگیری کنیم تا بتوانیم محصولات تولید داخل را ارتقا دهیم.
 
شیبانی اظهار داشت: در طول سالهای اخیر از این سیاست ها به خوبی استقبال شده و امکاناتی که در داخل کشور داریم از نظر دانش و تولید هم بسیار پیشرفت کرده ایم.
 
بنابراین با این امکانات از محصولات داخلی بسیار حمایت می کنیم هر چند شرکت ها خارجی چند ملیتی داروهایی که برند آنهاست را حاضر نیستند که ما در داخل تولید کنیم بر این اساس باید اول دانش آنها را اخذ کنیم که این امر در کشور ما در حال حاضر وجود دارد .
 
رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بنابراین هم باید تولید، دانش و تخصص داخلی کشور را فراهم کنیم و هم از شرکت های خارجی تولید کننده دارو در این زمینه استقبال کنیم باید توجه داشت که در زمینه داروهای “های‌تک” و “بایوتک” در منطقه رتبه سوم و در دنیا رتبه ۱۲ را داریم.
 
وی با بیان اینکه در زمینه ی بومی سازی داروهای بیماران مبتلا ام اس تالاسمی و هموفیلی زمینه های خوبی در کشور ایجاد شده است گفت: کشور هم ارز و هم ریال داروی این بیماران خاص را تامین کرده چرا که وجود این دارو ها برای این بیماران بسیار حساس است بنابراین دانشمندان ما در زمینه ی تولید داروهای این بیماران بسیار فعالیت کرده و مواد اولیه این دارو ها را ساخته و بسیاری از این داروها را بومی سازی کرده اند.
 
شیبانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در بخش فناوری و تکنولوژی دو انتظار وجود دارد اول اینکه محصولی که در داخل کشور تولید و بومی سازی می گردد باید موثر بوده و انتظار پزشک و بیمار را از نظر درمانی متقاعد کند دوم اینکه بخش اقتصادی آن هم در نظر گرفته شود چرا که بخش فناوری و اقتصاد از هم جدا نیستند و باید به صرفه جویی ارزی و ارز آوری آن هم توجه داشته باشند.
 
وی عنوان کرد: یک زمانی وزارت بهداشت در حوزه ی غذا و دارو به عنوان ناظر بر کیفیت دارو و برنامه ریز برای تامین آن دخالت داشت اما در سالهای اخیر علاوه بر این وظایف مدیریت فناوری را در زمینه ی دارو بر عهده گرفته است
 
شیبانی تصریح کرد: کمیته ای به نام نانو فناوری در سازمان غذا و دارو وجود دارد که به مدیریت فناوری در زمینه ی دارو می پردازد.
 
وی با اشاره به اینکه تنها وظیفه ی سازمان غذا و دارو نظارت بازرسی و صدور مجوز نیست تاکید کرد: این سازمان به تکنولوژی در حیطه ی دارو در چند سال اخیر ورود پیدا کرده است و بسیار در این زمینه از شرکت های تولیدی استقبال و حمایت می کند چراکه سیاست وزارت بهداشت از تولید داخل است
 
وی خاطرنشان کرد: اگر چه ما در صادرات دارو رقم بالایی نداریم ولی هم اکنون بالاترین میزان صادرات داروییمان مربوط به داروهای بیولوژیک مثل دارو های اینترفرون است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.