ایران زودتر از اهداف چشم انداز به تولید ثروت از فناوری دست خواهد یافت

۲۶فروردین۱۳، فاوانیوز: معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: هم اکنون ایران در حوزه تولید علم در منطقه دارای جایگاه اول است و با توجه به وجود زیرساخت های لازم برای تولید فناوری پیش بینی می گردد کشورمان زودترازاهداف چشم انداز به تولید ثروت از علم و فناوری دست خواهد یافت.

براساس اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به جایگاه اول منطقه از نظر تولید علم برسد که هم اکنون کشورمان براساس رتبه بندی های جهانی و تولید مقالات علمی به این جایگاه رسیده است .

همچنین باید تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۴۵۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته باشد و سهم تولید ناخالص ملی از طریق محصولات دانش بنیان باید به بیش از ۴۰ درصد برسد.

دکتر ˈقاسم عموعابدینیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سرچشمه تولید ثروت از دانش و فناوری ، نظام جامع نوآوری و شکوفایی است که هم اکنون این نظام در دانشگاه های کشور نهادینه شده است.

وی اظهار داشت: نظام نوآوری یک فناوری نرم به منظور کیفی کردن وخروجی محورکردن نقشه جامع علمی کشور است . این نظام از یک محقق و مخترع آغاز می گردد ودرنهایت به محصول ختم می گردد در واقع زنجیره ای است که می تواند اقتصاد مقاومتی دانش بنیان و مبتنی بر ارزشها را توسعه بخشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: درحال حاضر آیین نامه ودستورالعمل های اجرای نظام نوآوری و شکوفایی مشخص است و عملیاتی شدن آن در دانشگاه های کشور آغاز شده است. تدوین طرح جامع تحقیقات استادان، حمایت از ایده، ثبت ایده وپتنت، فن بازار و توجه به پژوهش بازار و مراکز رشد فناوری از راهکارهای عملیاتی شدن این نظام در دانشگاه ها است .

وی تاکید کرد که در لایحه بودجه امسال ، بودجه های پژوهشی نسبت به سال قبل افزایش می یابد و تا به امروز در دولت نهم و دهم مباحث پژوهشی و فناوری مورد توجه ویژه قرار گرفته است بنابراین به طور حتم بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه امسال نیز افزایش خواهد یافت.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.