ایران لوح تقدیر حفاظت از لایه اوزن گرفت

ایران از میان ۱۹۷ کشور جهان برای دومین سال متوالی لوح تقدیر حفاظت از لایه اوزن را از سازمان ملل دریافت کرد .

به گزارش ایرنا ˈ محمدجواد محمدی زاده ˈ رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز – یکشنبه – به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم بیست و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روزجهانی اوزن لوح تقدیر را از نماینده سازمان ملل در ایران دریافت کرد .

این لوح تقدیر حاصل تلاش و همکاری مشترک سازمان محیط زیست و سایر وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط کشورمان در زمینه عمل به تعهدات ایران در پروتکل مونترال و نقش برجسته ایران در حفاظت از لایه اوزن برای نسل های آینده است.

کاهش تدریجی و حذف مصرف مواد مخرب لایه اوزن بر اساس برنامه زمان بندی مصوب پروتکل به تفکیک برای گروه های مختلف مواد مخرب لایه اوزن از اهداف این پروتکل است .

بر اساس این برنامه زمان بندی، ایران متعهد شده است که با فعالیت در دو زمینه شامل ˈ فعالیت های انتقال تکنولوژی ˈ برای حذف فیزیکی مواد مخرب لایه اوزن و ˈ برنامه های حمایتی و نظارتی ˈ برای تشویق مصرف کنندگان مواد مخرب لایه اوزن جهت کاهش مصرف این مواد ، نسبت به کاهش تدریجی و حذف کامل مواد مخرب اوزن اقدام کند.

همچنین بر کنترل و محدود کردن مصرف و تولید هیدرو کلرو وفلورو کربن ها در اصلاحیه این پروتکل تاکید شده است که موضوع کارگاه روز جهانی لایه اوزن امسال نیز همین موضوع است . در این کارگاه روش های کنترل و محدود سازی تجارت این مواد بازنگری می شود.

اجرای نظام ظرفیت سازی برنامه های پروتکل مونترال در کشور به تشکیل شبکه ای ملی با عنوان ˈ شبکه ملی اوزن ˈ انجامیده که این شبکه متشکل از نمایندگان امور اوزن ( نمایندگان ادارات حفاظت محیط زیست ) است .

این شبکه از سال ۱۳۸۶ در سطح کشور به صورت فعال در امر نظارت و پایش عملکرد واحدهای مشمول طرح ها و پروژه های حذف مواد مخرب لایه اوزن به دفتر حفاظت لایه اوزن کمک کرده و به عنوان الگویی پیشرو برای سایر کشور های منطقه نیز مطرح است.

حذف مواد مخرب لایه اوزن از طریق فعالیت های مربوط به حذف فیزیکی مواد مخرب لایه اوزن و انتقال فن آوری های جایگزین و سازگار با لایه اوزن به واحد های مصرف کننده واجد شرایط ، سیاست گذاری و اعمال قوانین و مقررات کنترلی ، ارایه برنامه های تنویر افکار عمومی ، اطلاع رسانی و آموزش تخصصی و عمومی از اهداف این شبکه است .

تاکنون حدود ۹۵۰۰ تن مواد مخرب لایه اوزن از بیش از ۱۳۰۰ واحد صنعتی حذف شده است.

صنایع تولید و مونتاژ یخچال ، اسفنج سازی ، تعمیرگاه های کولر خودرو و یخچال ، بخش دارویی ، کشاورزی ، آتش نشانی و صنایع مصرف کننده حلال های مخرب لایه اوزن از جمله صنایعی هستند که مواد مخرب لایه اوزن و در واقع فریون ها ، هالون ها و حلال های متیل کلرو فرم و تتراکلرید کربن و متیل بروماید در آنها به طور کامل حذف و یا مراحل انتهایی حذف را می گذرانند.

کمیته ملی اوزن نیز در سال ۱۳۷۳ در کشور تشکیل شد و برنامه ریزی و تعیین اولویت های پروژه ها و فعالیت های حذف مصرف مواد کاهنده لایه اوزن در کشور، تصمیم گیری و سیاستگذاری در مورد تدوین و اجرای پروژه ها ، انتقال سیاست های ملی و بین المللی مرتبط با پروتکل مونترال به سازمان ها و نهادها ی تحت پوشش از وظایف این کمیته است .

اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت امور خارجه ، وزارت نفت ، سازمان هواشناسی ، سازمان حفظ نباتات ، گمرک ایران و سایر نهادها بر حسب ضرورت است.

در مراسم اهدای لوح به ایران که در سازمان محیط زیست برگزار شد ، علاوه بر مسئولان و مدیران سازمان محیط زیست کشورمان ، نمایندگانی از برنامه توسعه صنعتی سازمان ملل متحد و نمایندگانی از سازمان ها و نهادهای دست اندرکار در زمینه محیط زیست حضور داشتند.

۲۶ شهریور ماه امسال مصادف است با بیست و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزن است وایران بیست و سه سال است که به عضویت این پروتکل درآمده است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.