ایران میدان گازی فرزاد‌ بی را در فهرست واگذاری قرار داد/ فرصت هند تمام شد

ایران در واکنش به تاخیر ۱۴ ساله شرکت های هندی در توسعه میدان گازی فرزاد بی این میدان را در فهرست میادینی قرار داد که آماده واگذاری به شرکت های دیگر برای توسعه می باشد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، دولت ایران در واکنش به تاخیر هندی ها در توسعه میدان گازی فرزادB، این میدان را در فهرست میادینی که قصد دارد به مزایده بگذارد قرار داده است.
میدان گازی فرزادB در سال ۲۰۰۸ توسط شاخه امور بین المللی شرکت او ان جی سی ویدش هند در بلوک اکتشافی خلیج فارس کشف شد.
در اوت/سپتامبر ۲۰۱۰، این شرکت یک یک طرح توسعه ای تجدیدنظر شده را برای تولید ۶۰ درصد از ۲۱٫۶۸ تریلیون فوت مکعب منابع گازی این میدان را به دولت ایران ارائه کرد، اما شرکت هندی به دلیل تهدید ناشی از تحریم های آمریکا علیه شرکت هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران انجام بدهند، از امضای قرارداد امتناع کرد.
ایران در فوریه ۲۰۱۲، اولتیماتومی یک ماهه به کنسرسیومی به سرپرستی شرکت او ان جی سی برای توسعه این میدان گازی داد. برای بیش از دو سال دولت ایران تهدید خود مبنی بر توقف فعالیت او ان جی سی در بلوک فارسی را عملی نکرد.
اما به گفته منابع هندی، اکنون تهران این میدان را در فهرست بلوک هایی قرار داده که قرار است به مزایده گذاشته شوند.
در عین حال ایران هنوز مجوز فعالیت های اکتشافی شرکت او ان جی سی در بلوک فارسی را باطل نکرده و این مسئله به شرکت هندی اجازه می دهد تا فعالیت های اکتشافی خود را توسعه دهد.
رسانه های هندی به نقل از منابع آگاه هند اعلام کردند قرار دادن نام این بلوک در فهرست بلوک های موضوع مزایده نشان می دهد که ایران قصد دارد دهلی نو را برای سرمایه گذاری در این پروژه تحت فشار قرار دهد.
در گذشته، ایران تهدید کرده بود که به دلیل تاخیر در امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزادB، از واگذاری بلوک فارسی به شرکت او ان جی سی خودداری خواهد کرد. اما ایران این تهدیدات را هنوز عملی نکرده است.
این منابع افزودند، هرچند شرکت او ان جی سی هم اکنون به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند در توسعه این میدان گازی سرمایه گذاری کند، اما قصد دارد به محض کاهش تحریم ها، در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.