ایران می تواند نقش مهمی در حل بحران سوریه ایفا کند

‘تیبریو گراتسیانی’‌، روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رم، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر مهم ژئوپلیتیک در خاورمیانه است.

وی افزود: حضور ایران در میز مذاکرات برای مساله سوریه از اهمیت وی‍‍ژه ای برخوردار

است، چرا که حل بحران دمشق که توسط اپوزیسیون وابسته به منافع ژئواستراتژیک امریکا ایجاد و تقویت شده است، به سوی بازیگران منطقه ای هدایت می شود.

این کارشناس ایتالیایی گفت: حضور ایران همچنین باعث توازن میان منافع ژئواستراتژیکی و سیاسی در منطقه می شود.

وی افزود: پیشنهاد ‘علی اکبر صالحی’ وزیر خارجه ایران پیرامون دیدار نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن که در شبکه تلویزیونی العالم مطرح شد یک پیشنهاد واقع گرایانه است که به عقیده کارشناسان، سازمان ملل باید بطور جدی آن را در نظر بگیرد.

وی گفت: برای حل بحران سوریه باید راه حلی دراز مدت داشت در غیر این صورت بی ثباتی این کشور به بی ثباتی های دیگر در خاورمیانه اضافه می شود.

رییس موسسه مطالعات عالی ژئوپلیتیک ‘IsAG’ ایتالیا، افزود: سوریه همواره نقش یک مانع را در ادعاهای نظامی و سیاسی امریکا در تمام منطقه بازی کرده و این موجب دشمنی سران واشنگتن علیه دولت ‘بشار اسد’ شده است.

وی گفت: امریکا قصد تضعیف ساختارهای دولتی ایران، سوریه، لبنان و حتی ترکیه

را دارد و سیاست های واشنگتن برای این اهداف طراحی شده است.

وی، انفجار در ساختمان امنیت ملی سوریه که در آن وزیر دفاع، رییس سازمان اطلاعات این کشور و تعداد دیگر از مقام های سوریه کشته شدند را اقدامی تروریستی هدایت شده خواند و افزود: مداخله مستقیم و یا غیر مستقیم آمریکا در امور داخلی سوریه،‌ بخشی از دکترین امریکا است و ایجاد هرج و مرج در این کشور با حمایت از تروریست ها در این راستا شکل می گیرد.

اروپام**۲۱۷۱**۱۵۹۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۳۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.