ایران هیچ محدودیتی برای گسترش سطح همکاری‌های مشترک با سوریه ندارد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ‘علی سعیدلو’ پیش‌ازظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار قائم مقام نخست‌وزیر سوریه، حضور این هیات سوری در تهران را بیانگر روابط راهبردی دو کشور دانست.

وی اظهار امیدواری کرد، سفر هیات سوری در ماه مبارک رمضان به تهران، سبب ارتقای سطح همکاری‌ها در بخش‌های مختلف بویژه عرصه‌های اقتصادی شود.

معاون امور بین‌الملل رییس جمهوری در ادامه ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت تعدادی از مسوولان و شهروندان سوری، عملیات‌های تروریستی صورت گرفته در این کشور را محکوم و خاطرنشان کرد: به طور حتم این جنایات هیچ تأثیری در اراده دولت و ملت سوریه نخواهد گذاشت.

وی اقدامات تروریستی بر علیه مسوولان و مردم سوریه را نشانه شکست دشمنان در رسیدن به اهداف شوم خود بیان و تصریح کرد: امروز دشمنان کشور سوریه با اعمال برخی تحریم‌ها، عملیات‌های تروریستی و همچنین فشارهای اقتصادی به دنبال آن هستند تا از این طریق بر مردم و دولت سوریه فشار وارد کنند، اما مطمئن هستیم که در این بخش نیز با شکست روبه‌رو خواهند شد.

سعیدلو با بیان اینکه دو کشور ایران و سوریه باید در همه زمینه‌ها از جمله عرصه‌های اقتصادی سطح همکاری‌های خود را افزایش دهند، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.

وی با یادآوری اینکه مردم سوریه امروز توانسته‌اند به خوبی در برابر هجمه‌های دشمنان ایستادگی کنند، این مساله را عامل پیروزی ملت سوریه بر دشمنان‌شان دانست.

معاون امور بین‌الملل رییس جمهوری همچنین به تبلیغات سوء رسانه‌های غربی به ویژه رسانه‌های رژیم صهیونیستی علیه دولت سوریه اشاره کرد و گفت: مستکبران با دروغ‌پردازی به دنبال آن هستند تا اهداف شوم خود را به افکار عمومی جهانیان القاء کنند اما رفت و آمدهای مسوولان دو کشور ایران و سوریه و دیگر ملت های مستقل با یکدیگر، بیانگر آن است که این کشورها تنها نیستند و هیچگاه نیز تنها نخواهند ماند.

سعیدلو تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران و سوریه دو کشور قدرتمندی هستند که علاوه بر گسترش روابط دو جانبه می‌توانند بر معادلات منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار باشند.

معاون امور بین‌الملل رییس جمهوری به توانمندی بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: تهران آمادگی دارد تجربیات و توانمندی‌های خود را در اختیار کشور دوست و برادر سوریه قرار دهد.

سعیدلو با بیان اینکه دوران سخت نیز خواهد گذشت و آینده روشن در انتظار ملت‌های آزاده و عدالت‌خواه است، راه عبور از شرایط کنونی در سوریه را مقاومت دولت و ملت این کشور بیان کرد و افزود: دولت و ملت سوریه به خوبی این راه را درک کرده و در این مسیر گام برمی‌دارند.

** دولت و ملت سوریه با تمام توان در مقابل دشمنان خود ایستاده است

قائم‌مقام نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار به روابط مستحکم و عالی تهران – دمشق اشاره کرد و خواستار افزایش سطح همکاری‌های سیاسی و اقتصادی شد.

وی در این دیدار ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران و توطئه‌های اخیر علیه سوریه افزود: روابط دو کشور روابطی است که براساس همکاری مشترک برقرار شده و در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰سند همکاری بین دو کشور در حال اجراست.

قائم‌مقام نخست وزیر سوریه با بیان اینکه توافق‌ها و اسناد همکاری‌های مشترک ایران و سوریه در زمینه تامین نیازهای متقابل است، یادآورشد: این توافق‌ها براساس امکانات و افق‌های آینده میان دو کشور تدوین شده است.

وی همچنین تأکید کرد: به طور قطع افزایش سطح همکاری‌ها میان تهران و دمشق موجب تحکیم روابط در همه سطوح خواهد شد.

وی به چالش‌های موجود در کشورش نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سوریه با چالش‌هایی جدی مواجه که دلیل آن نیز تحریم‌های ظالمانه آمریکا، برخی کشورهای اتحادیه اروپایی و همچنین عربی است.

وی با تاکید بر اینکه که دولت و ملت سوریه با تمام توان در برابر این تحریم‌ها ایستاده است، افزود: آقای بشار اسد، دولت فعلی را دولت مقابله با همین چالش‌ها نامیده‌اند و به طورقطع ما در این زمینه موفق خواهیم بود.

قائم مقام نخست وزیر سوریه هدف از سفر خود به تهران را افزایش سطح همکاری‌ها میان دو کشور بیان کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت، مسکن، نفت، معادن و همچنین انرژی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد که در این سفر توافق‌های خوبی درخصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های یاد شده پیدا کنیم.

در سفر قائم مقام نخست‌وزیر سوریه به تهران وزرای بهداشت، آب، نفت، اسکان، برق و همچنین معاونین وزیر امور خارجه، رییس برنامه‌ریزی و همچنین مدیر مشترکات نفتی میان دو کشور، وی را همراهی می‌کنند.

سیام*۲۰۲۳***

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۰۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.