ایران وترکیه بانک مشترک تأسیس می کنند

بینا- ایران و ترکیه به منظور حمایت از تجارت دو جانبه خود درصدد تأسیس بانک مشترک هستند.
به گزارش حریت؛ حمید کیان، رئیس انجمن تجاری ایران- ترکیه در گفتگو با خبرگزاری ترک مطرح کرده است که شرکت‌های ایرانی که در فعالیت‌های خود در دبی با مشکلاتی روبرو شده‌اند، درصدد آغاز تجارت با کشورهایی نظیر کره، هنگ‌کنگ و هند هستند. از این رو برخی از آنها به ترکیه می‌‌آیند.
تعداد شرکت‌های ترک دارای شرکای ایرانی، ۵۵۴ شرکت است که در هفت ماه اول امسال ۵۳ درصد رشد داشته است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی اتحادیه اتاق‌ها و تبادلات ارزی، این رقم در سال ۲۰۱۰ فقط ۱۶۲ شرکت بوده است.
تجار ایرانی و ترکی در عرصه تجارت دارای مشکلاتی هستند که عمدتاً ناشی از سیستم بانکداری است. کیان در ادامه افزود: «اگر دو کشور خواستار توسعه روابط تجاری خود هستند، باید بانک‌‌های دو طرفه‌ای را تأسیس نمایند. بسیاری از بانک‌های ترکیه باید در ایران فعالیت داشته باشند و بالعکس. ما مایلیم که حجم تجارت دو جانبه حداقل به ۳۰ میلیارد دلار برسد.»
مقام مسئول ایرانی در گفتگو با همتای ترکی خود قول داد که مجوز تأسیس بانک برای هر بانک ترکی که مایل به فعالیت در ایران باشد را تصویب نماید.
بر اساس داده‌های رسمی، میزان صادرات ترکیه به کشور همسایه شرقی خود ایران سال گذشته  ۳٫۵۸ میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم ۲٫۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ با افزایش روبرو بوده است. عمده صادرات ترکیه به ایران طلا بوده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.