ایران و آمریکا پنهانی در زمینه برنامه هسته‌یی با یکدیگر توافق کرده‌اند؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

همتای آمریکایی‌ ظریف، مدعی شد که ایران و آمریکا از قبل در چهار مورد به توافقاتی دست یافته‌اند و…

پایگاه خبری دبکا که وابسته به رژیم صهیونیستی است با اشاره به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری، همتای آمریکایی‌اش که روز پنجشنبه در چارچوب مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در نیویورک انجام خواهد شد، مدعی شد که ایران و آمریکا از قبل در این چهار مورد به توافقاتی دست یافته‌اند:

۱٫ توانایی‌های هسته‌یی ایران در وضعیت فعلی‌شان حفظ خواهند شد.
تهران خواستار این شده است که حقش برای غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود و همه دخایر جمع شده‌اش از جمله اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در داخل کشور نگه داشته شود.

۲٫ تهران تعیین سرحد برای تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی در پایگاه اینترنتی نطنز را می‌پذیرد.
تصمیم‌گیری دربارهٔ تعداد دقیق آن هنوز انجام نگرفته است. تعداد ماشین‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۵ درصد نیز هنوز تحت بررسی است. محدودیتی برای سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی کمتری را فراهم می‌کنند، وجود ندارد. گفت‌وگوها در این زمینه هنوز نهایی نشده است، زیرا واشنگتن خواستار محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته IR-1 و IR-2 فعال است و تهران با این کار مخالف است.

۳٫ ایران پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) را که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد سرزده به پایگاه اینترنتی‌های هسته‌یی اعلام‌شده سر بزنند امضا خواهد کرد.

این پروتکل علاوه بر آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد علاوه بر محل نگهداری اورانیوم غنی‌شده، دوربین‌هایی در سالن‌هایی که سانتریفیوژها در آن می چرخند قرار دهند. در اینجا مشخص نیست که آیا ایران اصرار می‌کند که اسراییل هم این پروتکل را امضا کند و اجازه بازرسی از پایگاه اینترنتی‌های هسته‌یی‌اش را بدهد یا خیر.

۴٫ آمریکا و اتحادیه اروپا به تدریج همه تحریم‌ها را لغو خواهند کرد.

این پایگاه خبری صهیونیستی در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که ایران و آمریکا تاکنون حرفی از توافق در هیچ زمینه‌ای در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران نزده‌اند و باید منتظر ماند و دید نتیجه دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران و همتایانش از کشورهای عضو گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) چه خواهد بود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.