ایران و آمریکا کجا با هم توافق دارند؟

روابط ایران و آمریکا اگرچه سالیان درازی است که قطع شده اما در میان تحلیلگران آمریکایی کم نیستند چهره‌هایی که همچنان درباره چرایی عدم توافق دو کشور بر سر پرونده‌های مختلف به اظهارنظر می‌پردازند.
ممتازنیوز : روابط ایران و آمریکا اگرچه سالیان درازی است که قطع شده اما در میان تحلیلگران آمریکایی کم نیستند چهره‌هایی که همچنان درباره چرایی عدم توافق دو کشور بر سر پرونده‌های مختلف به اظهارنظر می‌پردازند.

اندیشکده «شورای روابط خارجی» در تازه‌ترین تحلیل خود از روابط دو کشور در مطلبی با عنوان « چرا ایران و آمریکا به توافق نمی‌رسند؟» به بررسی اختلافات موجود میان دو کشور پرداخت. این تحلیل به قلم «استیون کوک» تحلیلگر مشهور آمریکایی نوشته شده است.

وی درباره مذاکرات ایران و ۱‌+‌۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران نوشت: درباره مذاکرات دو دیدگاه وجود دارد؛ یا ایران بسیار منطقی برخورد می‌کند یا آنکه واشنگتن رویکردی منسجم در قبال ایران نداشته و از همین رو مذاکرات محکوم به شکست است.

وی در ادامه این تحلیل با بیان اینکه ایران و آمریکا همواره با فضای آغشته از بی‌اعتمادی به مذاکره می‌پردازند، نوشت: آمریکا حمایتش را از روابط بهتر بین آمریکا و ایران اعلام کرده، اما در عین حال ایران را مسئول تمام مشکلات خاورمیانه اعلام می‌کند.

البته، برخی تحلیلگران آمریکایی نیز هستند که شرایط را از زاویه دید ایران می‌نگرند، که این تحسین‌برانگیز است، اما این رویه ایران را تحریک می‌کند تا دوباره سابقه سیاست‌های خصمانه و غارتگرانه آمریکا را یادآور شود.

وی که به ادعای خود از چهره‌های حاضر در برخی گفت و گوهای غیر رسمی ایران و آمریکا بوده، در ادامه نوشت: می‌توان امیدوار بود که مذاکرات دوره‌ای ۱‌+‌۵ بسیار جدی‌تر باشد، اما عمق بی‌اعتمادی بین طرفین چنان زیاد است که به اعتقاد من راه به جایی نخواهند برد. در واقع در چنین شرایطی، پیشنهادهای منطقی نیز به عنوان دام مدنظر قرار می‌گیرند.

این تحلیلگر اندیشکده «شورای روابط خارجی» در ادامه با یادآوری بدقولی آمریکا درباره رآکتور تحقیقاتی تهران به‌عنوان یکی از دلایل بی‌اعتمادی تهران به آمریکا، نوشت: بین سه کشور برزیل، ایران و ترکیه توافق شده بود که ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را به ترکیه تحویل داده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را برای مصارف پزشکی تحویل بگیرد.

براساس گفته ترکیه، این کشور قول همکاری آمریکا را داشته و نیز نامه‌ای از دولت اوباما را در تایید این عمل در دست داشت. با این حال آمریکا از این معامله عقب نشست زیرا معتقد بود که ایران هرگز این تبادل را قبول نخواهد کرد. ‌شکی نیست که ایران به این مقوله به عنوان مثال دیگری از خیانت آمریکا می‌نگرد.

وی در ادامه نوشت: به اعتقاد من مهم‌ترین دلیل برای عدم دستیابی به توافق بین ایران و آمریکا آن است که هیچ نقطه آغازی برای یک توافق وجود ندارد. تقاضای آمریکا مبنی برتحویل اورانیوم ۲۰ درصد ایران، تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی «فردو» و توقف غنی‌سازی تا مرز ۲۰ درصد قبل از هر مذاکره‌ای نه‌تنها با اعتقاد ایران که براساس معاده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم را حق خود می‌داند در تضاد است، بلکه با هستی‌شناسی نظام این کشور نیز متناقض است.

این تحلیلگر اندیشکده «شورای روابط خارجی» در ادامه با بیان اینکه به اعتقاد وی نقطه آغازی برای توافق ایران و آمریکا وجود ندارد، نوشت: جدای از پارامترهای پیشرفت هسته‌ای ایران نیز، مشکل بتوان باور کرد که واشنگتن و تهران بتوانند به پیشرفتی دست یابند.

تهران امروز

طبقه بندی: اخبار مهم   |   تعداد بازدید: ۷۶ نفر   |   تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ شهریور
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , ایران, ایران و آمریکا


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.