ایران و آژانس در مذاکرات وین پیشنهادهای تازه به یکدیگر ارائه کردند

۲۶اردیبهشت،

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
جدیدترین دور مذاکران ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی در وین به پایان رسیده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، دو طرف در ساعات پایانی روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت) دور دیگری از گفتگوها با محوریت چارچوب فنی همکاری‌ها را به پایان رساندند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ریاست هیات ایرانی را به عهده داشت در این زمینه گفت دو طرف پیشنهادهای تازهی به یکدیگر ارائه کردند.

سلطانیه در گفتگوی تلفنی با پرس تی‌وی افزود :«ما برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده، گفتگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ مدالیته یا رویکرد ساختاری را آغاز کردیم.»

وی تاکید کرد :«ما توانستیم به بعضی از مسائل باقیمانده نیز بپردازیم و پیشرفت‌هایی نیز داشتیم. دو طرف پیشنهادهای خود را مطرح کردند تا با از میان برداشتن فاصله‌ها راه را برای یک توافق نهایی و حصول یک توافق نهایی بر اساس این مدالیته هموار کنیم.»

سلطانیه خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی مصمم است ماهیت صلح آمیز برنامه انرژی هسته‌ای خود را در مذاکرات با آژانس اتمی به اثبات برساند.

وی با اشاره به این‌که ما در زمینه برخورد با مسائل اتهامی – اتهام موسوم به وجود یک «بعد نظامی احتمالی» در برنامه انرژی هسته‌ای ایران– یک تصمیم تاریخی بسیار مهم اتخاذ کرده‌ایم تاکید کرد این اقدام یک رفتار داوطلبانه است که در مقوله‌ای فراتر از تعهدات حقوقی تهران بر اساس پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) می‌گنجد.

از اوایل سال ۲۰۱۲ تاکنون این دهمین دور گفتگوها بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است. دور قبلی مذاکرات دو طرف اواسط فوریه در تهران، پایتخت ایران برگزار شده بود.

واشنگتن، رژیم اسرائیل و شماری از متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند. اتحادیه اروپا و امریکا از این اتهام نادرست به عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار در زمینه تحمیل تحریم‌هایی علیه ایران استفاده کرده‌اند.

با این وجود تهران با «بی‌اساس» خواندن این اتهامات تاکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی حقوق در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.