ایران و ارمنستان تفاهمنامه امنیتی امضا کردند

به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاهمنامه امنیتی انتظامی ایران و ارمنستان روز سه شنبه به امضای ‘علی عبداللهی’ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و ‘ولادیمیر گاسپاریان’ رییس پلیس ارمنستان رسید و در آن همکاری دو کشور در زمینه های جرایم سازمان یافته، مواد مخدر، مسایل امنیتی-انتظامی و مرزی پیش بینی شده است.

‘مصطفی نجار’ وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به روند رو به توسعه همکاری های تهران و ایروان تاکید کرد: فصل جدیدی از همکاری های امنیتی و انتظامی بین دو کشور آغاز شده است.

وی به آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در زمینه های مبارزه با مواد مخدر، آموزش افسران پلیس و کارشناسان گمرک و جرایم سازمان یافته و استرداد مجرمین و محکومین اشاره کرد و گفت: امضای تفاهمنامه میان دو کشور بطور یقین چارچوب بسیار مطلوبی برای همکاری ها مشخص خواهد کرد.

‘ولادیمیر گاسپاریان’ رییس سازمان پلیس ارمنستان نیز در این دیدار با تقدیر و تشکر از همکاری های ایران، امضای تفاهمنامه امنیتی میان دو کشور را نقطه عطفی در مناسبات تهران و ایروان دانست.

وی همچنین از آمادگی ارمنستان برای استفاده از تجربیات ایران در زمینه های امنیتی و انتطامی خبر داد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین با ‘آرمن گورکیان’ معاون نخست وزیر و وزیر مدیریت مناطق ارمنستان دیدار کرد و گفت که مناسبات دو کشور در سطح عالی قرار دارد و روابط تهران و ایروان با توجه به توانمندی های آنها دارای ظرفیت گسترده برای توسعه می باشد.

معاون نخست وزیر ارمنستان هم در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط با ایران برای جمهوری ارمنستان گفت: برای بسط و توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی با ایران آمادگی داریم.

گورکیان خاطرنشان کرد: جمهوری ارمنستان مصمم است حجم مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را چند برابر افزایش دهد و در برنامه همکاری های دو کشور طرح های بزرگی همچون احداث نیروگاه بر سد ارس و ساخت خط آهن ایران-ارمنستان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: امکانات گسترده ای برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دو طرف در این دیدار بر لزوم ایجاد شرایط برای توسعه روابط و افزایش مبادلات بازرگانی تاکید کردند.

طرف های ایرانی و ارمنستانی همچنین در باره برخی مسایل منطقه ای گفت و گو کردند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه نیز با ‘سرژ سرکیسیان’ رییس جمهوری و ‘هویک آبراهامیان’ رییس مجلس عالی ارمنستان نیز دیدار و با آنها در باره موضوعات مورد علاقه دو کشور مذاکره کرد.

رییس جمهوری ارمنستان در آن دیدار، روابط تهران و ایروان را بسیار خوب و رو به رشد توصیف کرد و گفت: ارمنستان تمام تلاش خود را برای بهتر به ثمر نشستن توافقات صورت گرفته انجام خواهد داد.

وی با اشاره به بیستمین سالگرد آغاز روابط دو کشور، این روابط را تاریخی و فرصت بسیار خوبی برای تعمیق همه جانبه آن میان دو کشور دانست.

‘هویک ابراهامیان’ رییس مجلس ارمنستان نیز در دیدار با نجار، ارتباط دیرینه و صمیمی دولت و ملت ایران را عامل مهمی برای توسعه و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی عنوان کرد و گفت: ما آمادگی کامل داریم تا همکاریهای همه جانبه خود با ایران را افزایش دهیم.

وزیر کشور از دوشنبه این هفته برای دیدار با مقام های ارشد ارمنستان به ایروان سفر کرده است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۳۶۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.