ایران و ترکیه در آستانه امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی

به گزارش ایرنا، هیات مذاکره کننده تجارت ترجیحی ایران به سرپرستی ‘حمید صافدل’ معاون روابط اقتصاد وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان توسعه تجارت کشور در مذاکرات خود با هیات وزارت اقتصاد ترکیه به سرپرستی ‘جمال الدین داملاجی ‘معاون وزیر اقتصاد ترکیه روند مذاکرات در خصوص متن موافقتنامه و فهرست کالاهای مبادله شده را وارد مرحله مثبتی کرد .

هیات های دو کشور در پی سه روز مذاکرات فشرده راجع به فهرست کالاهای کشاروزی مورد نظر طرف ایرانی و فهرست کالاهای صنعتی مورد نظر طرف ترکیه ای با ملاحظه صنایع داخلی و ملی دو کشور به توافقاتی دست یافتند و متن موافقتنامه توسط روسای هیات های دو کشور پاراف شد.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه یکی از مهمترین موافقتنامه های تجارت ترجیحی ایران است که محدوده وسیعی از کالاهای صنعتی و کشاورزی را در بر می گیرد.

این موافقتنامه امکان ایجاد تنوع در بازار ایران، جذب سرمایه گذاری خارجی و رقابتی شدن صنایع داخلی و رفع موانع گمرکی برای حضور کالاهای ایرانی و رقابتی شدن قیمت کالای ایرانی در بازار ترکیه را فراهم می نماید .

در پایان نشست آنکارا مقرر شد دو هیات در آینده نزدیک در تهران در نشستی موافقتنامه و فهرست کالاها را جهت امضای نهایی توسط وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد دو کشور آماده کنند.

انگیزه انعقاد موافقتنامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه، رفتن مرحله ای به سوی تعرفه صفر در مبادلات تجاری و انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دوکشور است.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.