ایران و پاکستان برای ارتقای ھمکاری ھای آموزشی یادداشت تفاھم امضا کردند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از نشست روسای و معاونین دانشگاھھای کشورھای عضو سازمان مذکور در ھتل سرینای اسلام آباد، این تفاھم نامه ھا در حاشیه این نشست دو روزه به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم را ، ‘ھادی خرمی شاد’ مدیر دفتر ھمکاری ھای علمی و بین المللی دانشگاه علم و صنعت تھران، ‘محمد بید ھندی’ قائم مقام رییس دانشگاه اصفھان و ‘علی حقیقی’ رییس دانشگاه دامغان در مراسمی با حضور مھمانان خارجی و مسوولان برگزار کننده این نشست با دانشگاه کام ست پاکستان امضا کردند.

محورھای اصلی این تفاھم نامه تمرکز بر ھمکاری ھای دوجانبه مشترک در بخش ھای تبادل دانشجویان و اساتید، برگزاری کنفرانس ھا و کارگاھھای مشترک و بورسیه ھای تحصیلی برای دانشجویان است.

‘مھدی جوانمرد’ رییس شبکه دانشگاه ھای مجازی کشورھای جھان اسلام از دانشگاه پیام نور که برای شرکت در نشست مذکور در اسلام آباد بسر می برد، در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا گفت: پیشرفت ھای علمی و فناوری کشورھای عضو این سازمان در کنفرانس کام ست و در بین اعضای آیسسکو مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: ھدف اصلی از برگزاری این نشست ترویج ھمکاری ھا بین کشورھای اسلامی در بخش ھای آموزش عالی و حل مشکلات در زمینه آموزش و پرورش می باشد.

این کارشناس آموزش عالی کشورمان خواستار افزایش ھمکاری بین کشورھای اسلامی در بخش آموزش و پرورش با ھدف پایداری صلح و ثبات در منطقه شد.

جوانمرد ادامه داد: جمھوری اسلامی ایران و پاکستان دارای روابط بسیار قوی در بخش ھای آموزش و پرورش ھستند، در واقع ھمکاری تھران – اسلام آباد در مسیر های مشترک و دوجانبه در زمینه ھای آموزش عالی از سال ۲۰۰۲ ﴿۱۳۸۱﴾ و با امضای یک یادداشت تفاھم نامه بین وزارتخانه ھای ذی ربط دو کشور با ھدف ارتقای ھمکاری دو جانبه در بخش علم و فناوری، آغاز شد.

وی تصریح کرد: ھم اکنون شماری از دانشجویان پاکستانی در کشورمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل می باشند.

رییس شبکه دانشگاھھای مجازی کشورھای جھان اسلام با اشاره به اینکه ایران نیز بدنبال گسترش ھمکاری ھای دوجانبه با پاکستان در بخش آموزشی است، گفت: جمھوری اسلامی ایران خواستار ترویج زبان و ادبیات فارسی در کشور دوست و برادر پاکستان است، دو کشور ھمچنین در ھمکاری ھای دو جانبه خود بورسیه ھای تحصیلی را نیز مد نظر دارند.

جوانمرد در دومین روز از نشست روسای دانشگاھھای کشورھای عضو سازمان یاد شده ، ضمن مطلع ساختن مخاطبان از شبکه دانشگاھھای مجازی کشورھای جھان اسلام، خاطر نشان کرد: سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرھنگی اسلامی (آیسسکو ) نیز این شبکه مجازی را از سوی دانشگاھھای ایران پذیرفته است.

‘عبدالعلی بصیری’ رییس بخش ھمکاری ھای علمی و بین المللی دانشگاه دامغان هم در گفت وگو با ایرنا، ضمن اشاره به امضای یادداشت تفاھم نامه این دانشگاه با دانشگاه علم و صنعت کام ست پاکستان، افزود: دانشگاه دامغان علاوه بر این با رایزنی و گفت وگو با دانشگاھھای قائد اعظم، بحریه و دانشگاه ملی علوم فناوری، (NUST) پاکستان، قرار است تفاھم نامه ھایی را برای ھمکاری ھای دو جانبه با این دانشگاھھا به امضا برساند .

در این نشست موضوع ‘ آموزش عالی در جھان و بحران ھای موجود’ با حضور ۱۳۴ نماینده از دانشگاھھای پاکستان، ۱۱۱نفر از معاونان دانشگاه ھا و ۸۷ نماینده از کشورھای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داد.

ھیات نمایندگی کشورمان در این نشست متشکل از حجت الاسلام سید ‘ابوالحسن نواب’ رییس دانشگاه ادیان مذهبی قم، ‘محمد فتحیان’ معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت، ‘رامین رحمانی’ رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ‘مھدی جوانمرد’ رییس شبکه دانشگاھھای مجازی کشورھای جھان اسلام از دانشگاه پیام نور، ‘عبدالعلی بصیری’ رییس بخش ھمکاری ھای علمی و بین المللی دانشگاه دامغان، ‘ھادی خرمی شاد’ مدیر دفتر ھمکاری ھای علمی و بین المللی دانشگاه علم و صنعت تھران، دکتر ‘محمد بید ھندی’ قائم مقام رییس دانشگاه اصفھان و ‘علی حقیقی’ رییس دانشگاه دامغان است.

آساق ** ۱۰۹۵**۲۰۴۷*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۲۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.