ایران چندمین خودروساز بزرگ غیرمتعهدهاست؟

ایران چندمین خودروساز بزرگ غیرمتعهدهاست؟

ایران چندمین خودروساز بزرگ غیرمتعهدهاست؟

ممتازنیوز: بر اساس آمارهای منتشر شده، ایران چهارمین خودروساز بزرگ در بین کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به شمار می‌رود.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، ایران در سال ۲۰۱۱ پس از کشورهای هند، برزیل و مکزیک رده چهارم بزرگترین خودروسازان را در بین کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها به خود اختصاص داد.
ایران درسال گذشته میلادی با رشد ۳٫۱ درصدی بالغ بر یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاه خودرو تولید کرد. این در حالی است که هند با تولید سه میلیون و ۹۲۶ هزار و ۵۱۷ دستگاه خودرو بزرگترین خودروساز عضو جنبش غیرمتعهدها لقب گرفته است.
همچنین برزیل و مکزیک به ترتیب با تولید حدود ۳٫۴ و ۲٫۷ میلیون دستگاه خودرو رده‌های دوم و سوم بزرگترین خودروسازان جنبش غیرمتعهدها را به خود اختصاص داده‌اند.
پس از این چهار کشور نیز تایلند، ترکیه، اندونزی، مالزی، آفریقای جنوبی و مصر در رده‌های بعدی بزرگترین خودروسازان عضو این جنبش قرار دارند.
سال گذشته تولید جهانی خودرو با افزایش ۳٫۱ درصدی به رقم ۸۰ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۵۶۴ دستگاه رسید. کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در سال ۲۰۱۱ در مجموع سهمی حدودا ۲۰ درصدی از کل تولید جهانی خودرو را در اختیار داشتند.
از مهمترین برندهای خودروسازی در هند می‌توان به تاتاموتورز، ماهیندرا، موراتی سوزوکی و آشوک لیلاند اشاره کرد. طی چند یک دهه اخیر شرکتهای خودروسازی بزرگ جهان اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار و صنعت خودروسازی هند کرده‌اند. هند دارای یکی از سریعترین نرخهای رشد بازار خودرو در بین کشورهای جهان است.
از سوی دیگر از خودروسازان مهم فعال در صنعت خودروسازی برزیل می‌توان به فیات، نیسان، رنو، پژوسیتروئن، هوندا، هیوندای، میتسوبیشی، کرایسلر، آئودی، بنز، جنرال‌موتورز و فورد اشاره کرد.
دولت برزیل اخیرا برای حمایت از صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی این کشور تعرفه واردات خودروهای خارجی را به این کشور افزایش داد. برزیل نیز مانند هند در یک دهه اخیر شاهد سرمایه‌گذاری گسترده خودروسازان خارجی در این کشور بوده است.
مکزیک نیز که رده سوم را در بین خودروسازان بزرگ عضو جنبش غیرمتعهدها به خود اختصاص داده، همچون هند و برزیل سرمایه‌گذاریهای خارجی زیادی را در زمینه خودروسازی طی سالیان گذشته جذب کرده است. این کشور نزدیک به ۵۰ درصد از خودرو تولیدی خود را به آمریکا صادر می‌کند. بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان شامل خودروسازان ژاپنی و اروپایی اقدام به احداث کارخانه‌های خودروسازی در مکزیک کرده‌اند.
ایران نیز به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ عضو جنبش غیرمتعهدها دارای دو قطب اصلی خودروسازی یعنی ایران‌خودرو و سایپا بوده و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ فرانسه یعنی پژوسیتروئن و رنو بیشترین همکاری را با صنعت خودروسازی ایران دارند. همچنین عمده بازار خودروهای سواری در ایران مربوط به محصولات شرکتهای پژو، رنو و کیا است.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.