ایران گاز ۶ فاز پارس‌جنوبی را در مخازن زیرزمینی ذخیره می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سامی‌وند در جمع خبرنگاران درباره مهمترین برنامه های ایران برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی، گفت: بر اساس برنامه های تکلیفی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران به ۱۴ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با اعلام اینکه بر این اساس باید امکان برداشت و روزانه معادل ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی فراهم شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر تا پایان برنامه پنجم توسعه باید معادل تولید گاز ۵ تا ۶ فاز پارس جنوبی ظرفیت ذخیره سازی گاز ایجاد شود.

 

این مقام مسئول از مخازن تخلیه شده هیدروکربوری، مخازن آبهای زیرزمینی (آکروفر) و گنبدهای نمکی به عنوان مهمترین اولویت های راه اندازی مخازن گاز یاد کرد و اظهار داشت: در حال حاضر به طور همزمان ساخت و ایجاد تاسیسات ذخیره سازی گاز در سه مخزن سراجه قم، یورتشای ورامین و شوریجه خراسان در دستور کار قرار دارد.

 

وی با یادآوری اینکه این سه مخزن جدید در مجموع از قابلیت ذخیره‌سازی سالانه هشت میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است، بیان کرد: در مجموع راه اندازی مخازن زیرزمینی گاز منجر به تسهیل و تسریع ورود بیشتر ایران به تجارت جهانی گاز خواهد شد.

 

سامی‌وند در ادامه در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم، توضیح داد: تاکنون تزریق گاز به این مخزن زیرزمینی در نزدیکی پایتخت آغاز شده است و پیش بینی می شود تا خرداد ماه سالجاری بهره برداری رسمی از آن آغاز شود.

 

این مقام مسئول همچنین پیشرفت عملیات اجرایی و ساخت مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه خراسان را بیش از ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سالجاری تزریق گاز به مخزن شوریجه خراسان آغاز خواهد شد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.