ایران یازدهمین تولیدکننده عسل در جهان

۳۰م دیماه ،

4006.jpg

ایران با تولید سالانه بیش از ۵۰ هزار تن عسل یازدهمین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چین با تولید بیش از ۳۰۵ هزار تن عسل بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در جهان است و پس از چین، آمریکا با تولید ۸۲ هزار تن در جایگاه دوم تولید عسل قرار گرفته است.

عسل در کشور آرژانتین به عنوان سومین تولیدکننده این محصول، یکی از عوامل تقویت اقتصادی این کشور است چراکه درآمد سالانه این کشور از صادرات عسل بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است. آرژانتین ۸۰ درصد از عسل تولیدی خود را صادر می‌کند و سهم ۲۰ درصدی در صادرات عسل جهان دارد.

ترکیه که در رده اول تولید عسل صنوبر قرار دارد، با تولید ۷۴ هزار تن عسل در جایگاه چهارم تولید عسل جهان قرار گرفته است.

پس از این ترکیه، اوکراین با تولید ۶۰ هزار تن، مکزیک با تولید ۵۷ هزار تن، روسیه با تولید ۵۳ هزار تن، هند با تولید ۵۲ هزار تن، اتیوپی با تولید ۳۹ هزار تن و اسپانیا با تولید ۳۷ هزار تن به ترتیب رتبه‌های پنجم تا دهم تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران با داشتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت یکی از تولیدکنندگان عسل مرغوب در جهان محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۵۰ هزار تن عسل از پنج میلیون کلنی زنبور عسل توسط ۶۲ هزار زنبوردار در کشور تولید می‌شود.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی به میزان کافی عسل تولید می‌شود که نه تنها نیازی به واردات این محصول نیست بلکه سالانه بیش از ۲۰۰۰ تن از عسل تولیدی کشور صادر می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.