ایست گردشگران ایرانی پشت مرزهای گرانی

۱۹فروردین۱۳،

روزنامه شرق: افزایش نرخ ارزهای خارجی و کاهش قیمت ریال غیر از مردم ایران، دامن کشورهای همسایه را هم گرفت.

ترکیه، عراق، آذربایجان، امارات، ارمنستان و همه کشورهای دیگری که در سال‌های اخیر از نمد گردشگران پرشمار ایرانی برای خود کلاهی دوخته بودند، نوروز امسال با کاهش درآمد روبه‌رو شدند، چرا که افزایش قیمت تورهای خارجی در تعطیلات عید ۹۲ دست‌کم ۵۰ تا ۸۰درصد از تعداد مشتاقان سفر نوروزی به خارج را کم کرد.

 بر اساس گزارش‌های منتشرشده، امسال تنها ۲۰هزارنفر به ترکیه سفر کردند، این در حالی است که در سال‌های پیش از این در حدود ۵۰ تا ۷۰هزارنفر عید را در شهرهای این کشور می‌گذراندند، این داستان برای دیگر کشورها هم عینا تکرار شد. «فرزاد فرهومند» مدیر یک آژانس فعال در زمینه ارایه تورهای خارجی در تهران نیز در همین باره می‌گوید: «کاهش تعداد مسافران خارجی از پیش از تعطیلات مشخص بود، به همین سبب آژانس‌ها با کاهش چشمگیر تعداد پروازها و همین‌طور تعداد پرسنل خود سعی کردند برای این شرایط مهیا شوند.

 در بسیاری از خطوط تعداد پروازها یک‌سوم تا یک‌پنجم کاهش داشته است، به طور مثال پروازهای نوروزی در مدت ۱۴ روز تعطیلات سال قبل به کوشی‌آداسی در ترکیه که هشت پرواز بود، برای امسال به دو پرواز کاهش یافته است.

 همچنین در مدت ۱۴ روز عید سال ۹۱ در مجموع ۴۵ پرواز مسافران ایرانی را به بندر توریستی آنتالیا منتقل کرد اما برای نوروز امسال تعداد پروازهای درنظرگرفته ‌شده به این بندر تنها ۱۲ مورد بود. خوشبختانه برای تعداد پروازهای درنظرگرفته شده مسافر بود و هیچ پروازی خالی نرفت اما در مجموع تعداد کل مسافران کم شده بود.»وی در ادامه می‌افزاید: «البته نکته‌ای که نوروز امسال به چشم می‌خورد تغییر تیپ مسافران بود، به شکلی که امسال تنها آن دسته از کسانی که از سطح خاصی از درآمد برخوردار بودند و خواهان سفرهای لوکس و با کیفیت بودند برای سفر خارجی اقدام کردند، اما در سال‌های قبل مردم معمولی هم به این سفرها می‌رفتند.»

 از سویی دیگر آنگونه که خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از منابع ترک و ارمنی گزارش داده، تعداد گردشگران ایرانی که نوروز ۹۲ به ارمنستان سفر کردند، به میزان ۴۳درصد کاهش داشته است. بر این اساس طی مدت ۱۵ تا ۲۴ مارس ۲۰۲۲ (نوروز ۹۲)، مجموعا ۷۱۵۱ نفر ایرانی از مرز ایران و ارمنستان عبور کرده‎اند. این در حالی است که در سال قبل این تعداد بیش از ۱۵هزارنفر بودند. طبق همین گزارش کشور آذربایجان نیز به گونه مشابهی شاهد کاهش تعداد گردشگران نوروزی ایران بوده است.

طبق این گزارش، از مجموع ۳۴۷۲۳ گردشگری که از مرزهای ایران و آذربایجان نیز عبور کرده‌اند تنها ۱۳۰۰ نفر شهروند ایرانی بوده‎اند. در گزارشی دیگر به نقل از یک رسانه ترک آمده است بازار ایران در ترکیه که هر سال با ارسال بیش از ۸/۱ تا دومیلیون گردشگر، مبدل به چهارمین بازار بزرگ گردشگری ترکیه شده بود، امسال نیز دومین سال متوالی افت جدی را پشت سر گذاشت. این گزارش، کاهش ارزش ریال در برابر دلار را در ماه‎های قبل، از مهم‎ترین عوامل کاهش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه می‎داند که در سال ۲۰۱۲ با ۴۰درصد کاهش تنها به ۱۰۴هزار تا ۶۷۰۰۰ توریست رسید.

 این روند کاهش همچنان ادامه یافت تا در ماه مارس ۲۰۲۲ که برابر با تعطیلات نوروزی در ایران است، به‌رغم پیش‌بینی‎های مقامات و کارشناسان ترکیه که در انتظار افزایش تعداد مسافران در ایام نوروز بودند، تعداد گردشگران ایرانی در نواحی ساحلی و نیز در شهر استانبول، به ۶۰درصد کاهش یافت. این گزارش یادآور شده است که ۱۰ آژانس گردشگری ترکیه که به‌طور انحصاری در زمینه گردشگری و جذب توریست از ایران فعالیت می‎کردند، ورشکسته شده‎اند. این مساله علاوه بر این، خسارت بسیار سنگینی به هتل‌های شهرهای استانبول و آنتالیا وارد کرده است.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.