ایفای نقش چین در منطقه در جهت رقابت با قدرت‌های بزرگ غربی است

۲۸اردیبهشت،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: چین تلاش می‌کند ایفاگر نقش مهمی در خاورمیانه باشد که این نقش نه در جهت رقابت با ترکیه بلکه در جهت رقابت با آمریکا و قدرت‌های بزرگ انجام می‌گیرد.

“نوذر شفیعی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با اشاره به تلاش‌‌های چین برای ایفای نقش میانجی‌گری در میان کشورهای منطقه، گفت: هرکدام از کشورها براساس توان ملی و یا وجهه‌ای که در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای دارند به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جایگاه چین با ترکیه در منطقه هیچ‌گونه قابل قیاس نیست، ادامه داد: چین با جمعیت بیش از ۱٫۵ میلیاردی یکی از عضوهای شورای امنیت ملی و دارای تسلیحات اتمی به شمار می‌رود بنابراین نمی‌توان این کشور را از نظر نقش و جایگاه با ترکیه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد مقایسه قرار داد.

شفیعی تصریح کرد: چین تمایل دارد در خاورمیانه نقش مهمی ایفا کند که این نقش نه در جهت رقابت با ترکیه  بلکه در جهت رقابت با آمریکا و قدرت‌های بزرگ انجام می‌گیرد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با بیان اینکه کشورهای منطقه چین را به عنوان کشوری بی‌طرف در موضع‌گیری‌های ترکیه  تلقی می‌کنند، خاطرنشان کرد: علی‌رغم موضع‌گیری‌های منفی ترکیه در منطقه، چین در چارچوب منافع ملی‌اش به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است که موضع‌گیری خنثی و بی‌طرفانه این دولت سبب حمایت کشورهای منطقه از چین شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.