ایل جورناله:اوباما از حضور دبیرکل سازمان ملل در اجلاس غیر متعهدها به شدت عصبانی است

به گزارش ایرنا، این روزنامه ایتالیایی با اشاره به اینکه در اجلاس غیر متعهدها در تهران تمامی ۱۲۰ کشور عضو جنبش حضور خواهند داشت، نوشت: باراک اوباما به شدت از حضور بان کی مون در اجلاس غیر متعهدها در تهران ناخرسند و عصبانی است.

ایل جورناله، افزود: رییس جمهوری امریکا از دبیر کل سازمان ملل خواسته بود که از این سفر چشم پوشی کند، اما بان کی مون به باراک اوباما یادآوری کرد که سازمان ملل یک نهاد بین المللی است و به این خواسته اهمیتی نمی دهد.

این روزنامه ایتالیایی افزود: برگزاری این اجلاس در تهران و حضور تمامی اعضای جنبش در برهه حساس فعلی به معنای پشتیبانی آنها از جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه ایتالیایی نوشت:اجلاس غیرمتعهدها در تهران حامل هدیه ارزشمند دیگری برای ایران نیز هست که در قالب حضور بی سابقه رئیس جمهوری مصر در تهران متبلور خواهد شد.

این روزنامه ادامه داد: پس از اینکه روابط تهران و قاهره در سال ۱۹۷۹و همزمان با انعقاد پیمان دوستی مصر و اسرائیل قطع شد، محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در ایران شرکت خواهد کرد تا شخصأ ریاست دوره ای جنبش را به محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران بسپارد.

جنبش غیر متعهدها متشکل از ۱۲۰کشور عضو و ۱۷کشور به عنوان عضو ناظر بزرگترین مجمع سیاسی بین المللی پس از سازمان ملل متحد است و بیشتر اعضای آن را کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند.

جنبش غیرمتعهدها در سال ۱۹۶۱ میلادی ( ۱۳۴۰ شمسی) در زمان جنگ سرد و فضای دو قطبی بین شرق و غرب با هدف وحدت میان کشورهای غیر وابسته به دو اردوگاه کمونیسم و سرمایه داری شکل گرفت.

جنبش غیر متعهدها در سال ۱۳۴۰ شمسی با برگزاری اولین اجلاس سران در بلگراد که در آن ‘مارشال یوسیپ بروز تیتو’ رهبر یوگسلاوی سابق، ‘قوام نکرومه’ رهبر غنا، ‘جمال عبدالناصر’ رییس جمهوری مصر، ‘جواهر لعل نهرو’ نخست وزیر وقت هند و ‘احمد سوکارنو’ رهبر استقلال اندونزی حضور داشتند، موجودیت خود را رسما اعلام کرد.

شانردهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها از امروز (یکشنبه) با برگزاری اجلاس کارشناسان ارشد کشورهای عضو جنبش به مدت ۲ روز آغاز شد و با نشست وزرای امور خارجه از روز سه شنبه و نشست سران جنبش در روز پنجشنبه هفته جاری ۹ شهریور ماه ادامه می یابد.

اروپام **۱۵۹۶ **‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۳۲۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.