ایل قشقایی با نقاره به پیشواز بهار می‌رود

۱فروردین ۱۳،

موسیقی > نواحی
نوروزخوانی و موسیقی نوروز در ایل قشقایی جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارند به گونه‌ای که اجرای موسیقی در ایام نوروز از آداب و رسوم این ایل محسوب می‌شود.

پروین بهمنی، سرپرست گروه حاوا و خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: نوروزخوانی و موسیقی نوروز در ایل قشقایی جایگاه ویژه ای در میان مردم دارند به گونه‌ای که اجرای موسیقی در ایام نوروز از آداب و رسوم این ایل محسوب می‌شود.

سرپرست گروه حاوا در ادامه افزود: در این ایام بیشتر از اشعاری مانند عید یار و عید بهار استفاده می گردد و قبل از سال تحویل با سازهای کرنا و نقاره موسیقی آستانک و شاد اجرا می کنند، همچنین عید نوروز در ایل قشقایی از اواخر بهمن آغاز می گردد زیرا ایل قشقایی در مناطق گرمسیر می باشند و زودتر با نقاره به پیشواز عید می‌روند.

این خواننده در ادامه تاکید کرد: مبنای موسیقی در ایل قشقایی ها و در ایام نوروز دستگاه شور بوده است.موسیقی که در میان مردم ایل قشقایی مورد توجه است افزون بر نی که عمومی است ،ساز و کرنا می باشد .همچنین کمانچه و ویولن نیز توسط نوازندگان چیره دست و خوش ذوق ایل نواخته می گردد و گروه اشیقان ،اهنگ هایی را برای مردم قشقایی اجرا می‌کنند.

پروین بهمنی در ادامه تاکید کرد: همچنین اهنگ های مورد علاقه قشقایی‌ها در این ایام،گرایلی ، باش گرایلی، خسرو صمصام،جنگ نامه، هلی، اهنگ برنج کوبی، کرم، همراه نی یا کرنا و یا سرنا اجرا می‌شود. مردم قشقایی آواز و موسیقی‌ را دوست دارندو آن هایی که صدای خوبی داشته باشند در مجالس جشن و سرور،همچنین در نشست های شبانه،هنر نمایی می‌کنند.

بهمنی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین چنگی‌ها در ایل قشقایی از روزهای قبل به پیشواز بهار می‌روند و با نوای ساز خود همه را در این شادی شریک می‌سازند، همچنین چنگی‌ها با سازهای چگور، کمانچه، سه تار و تار بشارت بهار، رزق و روزی، شادمانی می‌دهند.

پروین بهمنی در ادامه افزود: همچنین قشقایی‌ها با نواختن نقاره سفره‌های هفت سین خود را می‌چینند و شب‌های عید تا صبح به رقص و پایکوبی می پردازند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.