ایمنی مراکز درمانی در نیمه راه

روز شنبه، ۲۵ اردیبشهت ماه بقیه الله تهران، دچار حریق شد. آتش گریبان بخش اداری، در طبقه نهم بیمارستان را گرفته بود و منجر به شعله ور شدن یک اتاق کنفرانس حدودا ۲۰ متری شده بود. اگر چه که حریق به دلیل سرعت رسیدن آتش نشانان به بیمارستان به سرعت اطفا شد و حتی دود به بخش بیماران سرایت نکرد اما بخش نگهداری بیماران تنها کمی آنطرف تر از محل حادثه بود. این حادثه تنها حریق ساختمان درمانی در تهران نبوده و حادثه تلخ کلینیک سینااطهر در خاطر همه ثبت شده است. حوادثی از این دست تلنگری برای بازنگری و توجه هر چه بیشتر به وضعیت ایمنی بیمارستان های شهر تهران است.

محمود قدیری -معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت ایمنی بیمارستان ها و مراکز درمانی تهران اظهار کرد: پیش از حادثه کیلینیک درمانی سینا اطهر نیز پیگیر ایمنی مراکز درمانی و بیمارستان های پایتخت بودیم اما پس از آن حادثه با دقت و سرعت بیشتری وضعیت این ساختمان ها را پیگیری کردیم. 

وی ادامه داد: بازدید های مستمر از مراکز درمانی انجام شد و بالغ بر ۵۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی بازدید و دستورالعمل های لازم در این زمینه صادر شد. پس از صدور دستورالعمل های مربوط به ایمنی برای این ساختمان ها بسیاری از آن ها در حال اقدام برای اجرای نکات لازم هستند. 

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: برخی از این بیمارستان ها به واقع در حال ایمن سازی هستند و برخی دیگر اظهار کردند که بودجه ندارند و به محض تامین آن نسبت به ایمن سازی اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مهم ترین محل در مراکز درمانی که باید به ایمنی آن توجه شود راه پله ها هستند گفت: بیمارستان های بزرگ از این نظر بسیار دچار چالش هستند چرا که راهرو های پیچ در پیچ وجود دارد و ممکن است بیماران حین فرار مسیر را گم کنند. 

وی افزود: بیمارستان ها یکی از مراکز پرحطر هستند و دلیل آن هم این است که در آن جا افراد ناتوان یا کم توان حضور دارند. بنابراین در صورت وقوع حادثه ممکن است این افراد برای فرار دچار مشکل شوند. 

قدیری اظهار کرد: برای ایمن شدن بیمارستان ها نیاز به ترغیب است. البته گزارش شده است که ایمن سازی ۱۷ مرکز درمانی تا حدود ۶۰ درصد پیش رفته است و برخی واقعا در راستای ایمن سازی تلاش کردند. 

وی گفت: متاسفانه برخی نیز توجهی به ایمن سازی ها نداشتند. حادثه یکبار رخ می دهد، ما نباید زمانی که مشغول به یک موضوع هستیم از موضوع دیگر غافل شویم. مهم است که بخش های عمرانی و مهندسی بیمارستان ها توجه جدی به اولویت ها مثل مسیر های خروج یا علایم خروج داشته باشند. البته از نظر معماری بسیاری از بیمارستان ها پتانسیل خوبی دارند. 

وی افزود: متاسفانه زمانی که تقاضا زیاد است از فضاهای اضافی برای تبدیل آن به خدمات خاص استفاده می شود، نباید کاربری نقاط مختلف ساختمان را تغییر داد چون اگر حریقی اتفاق بیفتد این ها راه فرار نخواهند داشت. تاکید ما بر این است که باید به سرعت ایمن سازی مراکز درمانی افزوده شود تا شاهد حوادث مراکز درمانی نباشیم. 

معاون پیشگیری آتش نشانی تهران در پایان گفت: ما آمادگی همکاری در این خصوص را داریم. تا کنون نیز همکاری لازم را داشته باشیم اما تقاضای ما این است که به این مهم توجه ویژه ای شود. 

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.