اینترنت و اعتیاد آن برای نوجوانان

معضلی که امروزه خانواده ها را دچار مشکل کرده گذراندن بیشتر وقت فرزندان در اینترنت و ماهواره است که نوعی اعتیاد را برای نوجوانان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، اینترنت و ماهواره از جمله پدیده های نوظهور در کشورها به شمار می آیند و به علت نوپایی آن هنوز راه های درست و برخورد آگاهانه که به آموزش فرزندان کمک می کند به روشنی در خانواده ها دیده نمی شود که اکثر والدین ازاین معضل گله دارند.
یک آسیب شناس در رابطه با علل گرایش بیش از حد نوجوانان به این پدیده های نوظهور گفت: پیچیدگی های این وسایل که به نوبه خود بسیار وسیع حاضر شده است به گونه ای که از خبرهای کم هزینه بودن، در دسترس بودن و امکانات چند جانبه از لحاظ صوتی و تصویری در اختیار نوجوانان است و گرایش آنان را به خود بالا برده است.
قاسمی در رابطه با راه کارهای مفید برای والدین گفت: کنترل ورود و  خروج فرزندان به اینترنت که نگذارند بیشتر از ۲۰ ساعت در ماه از اینترنت استفاد کنند و کنترل فرزندان را از سایت های استفاده کننده آنان می توان والدین را تشویق کرد تا زمانی برای آموزش و نشان دادن سایت های علمی و فرهنگی به فرزندانشان لحاظ کنند و قبح و زشتی استفاده های بی مورد را به آنان توضیح دهند.
قاسمی در رابطه با پیشگیری های لازم برای نحوه استفاده از از اینترنت خاطرنشان کرد: خانواده ها می توانند رایانه های موجود در خانواده را در قسمت های شلوغ خانه بگذارند و با فرزندان خود به رفاقت برخورد کنند و در رفاقت کارت اینترنت و رمز عبور اینترنت را پیش خود نگاه دارند تا در زمان استفاده نوجوان مجبور باشد تا به آنان رجوع کند در این خصوص طبق آمارگیری از پسران تنها ۲ درصد از ‌آنان گفته اند که والدینشان با آنان رفیق هستند و آنها را درک می کنند.
وی در رابطه با دیگر هشدارهای امنیتی گفت: استفاده از اسم های متعارف در نوجوانان در سایت های گفتگوی اینترنتی اعلام هشداری برای خانواده ها است که طبقث تحقیقات اینگونه فرزندان دچار آسیب های ناشی از اینترنت شده اند که باید سریعا برای آنان راه حلی را ایفا کرد و یاد دادن اینکه فرزندان برای مدتی از استفاده از اینترنت هر خللی بگیرند یعنی چند روزی به سراغش نروند می تواند راهکاری مناسب برای نوجوانان باشد تا به آسیب های اینترنتی دچار نشوند.
گفتنی  است که خانواده ها می توانند با ارایه و مراقبت درست از نوجوانانشان در فضای اینترنتی بیشترین بهره برداری را از این پدیده نوظهور برای آنان رقم بزنند  و نوجوانانی آگاه و خردمند برای جامعه و خودشان در آینده ای نه چندان دور به وجود آورند./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.