اینجا به جای ترک شکنجه می‌دهند

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : از کوچه‌ها و خیابانهای شهر که عبور می‌کنی روی دیوار اطلاعیه‌هایی از فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد با شماره تلفن چسبانده شده که درمان معتادان را یکماه تضمین می‌کند، اما غافل از اینکه بسیاری از این کمپ‌ها غیرمجاز بوده و از آن به عنوان محل شکنجه معتادان یاد می‌شود.
کمپ‌های ترک اعتیاد، چند سالی است که در قالب مکان‌هایی برای نگهداری، ترک و رهایی معتادان از مواد مخدر و مواد محرک دایر شده است. اما اینکه این خانه ها، چقدر در بهبود وضعیت و خلاص شدن یک معتاد از دام اعتیاد موثر می باشند باید به شیوه‌های درمانی آنها رجوع کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ابتکار ؛ بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیش از یکهزار کمپ ترک اعتیاد در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۰۰ کمپ غیرمجاز است.بر اساس استانداردهای قانونی،کمپ‌های ترک اعتیاد باید در یک مکان آرام، بدون هیاهو و صداهای کاذب و داروها و وسایل کاملا مجاز پذیرای اشخاص معتاد باشد.به گفته کارشناسان و جامعه شناسان، معتاد یک مجرم نیست و باید به چشم یک بیمار به او نگاه کرد، به همین سبب خانه‌های بهبودی به عنوان یک اقامتگاه امن و مطمئن برای پناه دادن این اشخاص راه اندازی شد.اما بر اساس آنچه در موافقت نامه اصولی سازمان بهزیستی آمده است، کمپ‌های ترک اعتیاد باید با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و در محیط‌های بهداشتی و معتبر به همراه استقرار پزشک و مددکار و روانپزشک اجتماعی تاسیس شود.این مساله به این معنا است که هر کمپ ترک اعتیاد بدون اخذ مجوز از سازمان بهزیستی در هر نقطه از کشور دایر شود،‌مکانی غیرقانونی خواهد بود.

این در حالی است که ظهور این خانه‌های بهبودی در بیشتر مناطق پایتخت و حتی کشور همانند قارچ روزبه روز افزایش می‌یابد. به گزارش ایرنا، زیرزمین‌های خانه‌های مخروبه و متروکه در نقاط دوردست تهران مانند کرج، ورامین و خانه‌هایی که به سبب خرابی و قدمت در حال ویران شدن است،به عنوان مکانی برای تاسیس کمپ ترک اعتیاد از سوی اشخاص غیرمتخصص انتخاب شده اند. متاسفانه،در بیشتر این مکان‌ها نیز شاهد روش‌های غیرقانونی و در بعضی موارد استفاده از جبر، زور و وسایل خطرناک برای رهایی معتادان از این مواد افیونی هستیم. بعضی از اشخاص دست اندرکار در این کمپ ها، اشخاص فاقد صلاحیتی می باشند که با اصرار بر روی عدم استفاده از روش‌های دارویی برای ترک اعتیاد، معتادان را به زنجیر بسته یا در داخل استخرهای پرازآب فرو می‌برند.آنان معتقد می باشند که داروهای شیمیایی هیچ کمکی به روند بهبودی و همچنین رهایی مواد مخدر از بدن این اشخاص نخواهد کرد و در صورت بکارگیری ابزار نادرست و تحت فشار قرار دادن، این معتادان ناگزیر،‌از مصرف مواد مخدر متنفر می‌شوند.

این نوع مکان‌های غیر استاندارد ترک اعتیاد به سبب نبود نظارت در بیشتر اوقات، سبب رواج میکروب و بیماری‌هایی گوناگونی در میان اشخاص ترک کننده مواد مخدر می‌شوند.
به گفته بازرسان و ناظران سازمان بهزیستی،‌حتی در مواردی گروه سنی و نوع مواد مصرفی نیز در این مکان‌ها نادیده گرفته شده و نوجوانان و جوانان در کنار مردان سن و سال دار در حال رهایی از مواد مخدر می باشند.مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در این زمینه گفت: بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کمپ ترک اعتیاد با انجام روش‌های غیر اصولی، بدون نصب تابلو و بصورت غیرمجاز در کشور فعالیت می‌کنند.عباس دیلمی زاده افزود: این کمپ‌ها روش‌هایی مانند زنجیر کردن و به اجبار نگه داشتن بیمار معتاد، استفاده از خشونت، عرضه داروهای غیرمجاز و در اختیار گذاشتن داروهای شبه مورفین به بیماران برای درمان را انجام می‌دهند.
وی اظهار داشت: این کمپ‌ها بیشتر در مناطق حاشیه ای، شهرها و روستاهای کوچک راه اندازی می‌شوند و هیچ گونه نظارتی نیز بر فعالیت آنها وجود ندارد.دیلمی زاده تصریح کرد: در صورت شکایت مردم از کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز، مسئولان مربوطه اقدام به تعطیلی این مراکز می‌کنند، اما دست اندرکاران این کمپ‌ها پس از مدتی در مکانی دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی با اخطار نسبت به افزایش این گونه کمپ‌های غیرمجاز در کشور، گفت: با توجه به این که، نگهداری بیمارانی که دچار علایم شدید مصرف شیشه می باشند، کار سختی است، این گونه مراکز مشتری‌های بسیاری دارند.دیلمی زاده، مساله اقتصادی و کسب درآمد را از دیگر دلایل افزایش این کمپ‌های غیرمجاز بیان کرد و افزود: هزینه نگهداری بیماران معتاد در این کمپ‌ها از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون ریال است و به تازگی نیز کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد اقدام به در اختیار گرفتن آمبولانس و جابجایی بیمار معتاد می‌کنند.وی، در عین حال تصریح کرد: حدود ۳۵۰ کمپ ترک اعتیاد مجاز در کشور وجود دارد و بعضی از کمپ‌ها نیز بصورت نیمه مجاز( توسط شوراهای هماهنگی مواد مخدر و فرمانداری‌های نیروی انتظامی در سطح استان ها) فعالیت دارند که هنوز پرونده فعالیت در سازمان بهزیستی را انجام نداده اند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره با بیان این که، مدل درمان اقامتی این کمپ‌ها قدیمی است، گفت: این کمپ‌ها هنوز نتواسته اند خود را منطبق با نیازهای روز جامعه و درمان‌های منطبق با شواهد علمی دنیا کنند و برنامه‌های آموزشی مدون نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط برای ارتقای آنها توسعه نیافته است.

مریم خالدی زاده پژوهشگر حوزه اعتیاد افزود: اعمال روش‌های خشونت آمیز در کمپ‌های ترک اعتیاد، انگیزه معتاد را برای ترک مصرف مواد مخدر از بین می‌برد.وی با بیان اینکه اعمال خشونت سبب کاهش شدید اعتماد به نفس و تضعیف اراده فرد معتاد می‌شود، اظهار داشت:این عامل، انگیزه داخلی و انتخاب داوطلبانه برای ترک اعتیاد را از بین می‌برد. خالدی زاده با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است استفاده از روش‌های خشونت آمیز در مراکز ترک اعتیاد، تاثیری در روند درمان ندارد، ادامه داد: روش‌هایی مثل کتک زدن، برخوردهای قهرآمیز و استفاده از شیوه‌های خطرناک سبب ترک اعتیاد معتاد نمی‌شود.

وی، نقش خانواده را در کمک به فرد معتاد برای ترک اعتیاد مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: تشویق و حمایت خانواده در این زمینه سبب ایجاد انگیزه قوی در فرد معتاد می‌شود.خالدی زاده خاطرنشان کرد: خانواده می‌تواند از مشاوران و روانپزشکان در ایجاد انگیزه یا تقویت اراده فرد معتاد کمک بگیرند. به نقل از وی، خانواده باید در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد که از روش‌های علمی مستند با داشتن کارشناسان مجرب برای ترک اعتیاد معتادان بکار می‌برند نیز اطلاع حاصل کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.