اینجا تنها تماشاخانه قدیمی فعال کشور است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

جشن تولد ۴۸ سالگی تماشاخانه سنگلج برگزار شد

مراسم ۴۸ سالگی تماشاخانه سنگلج، شب قبل، ۱۹ مهرماه، با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و خبرنگاران در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش ممتاز نیوز، این مراسم با قرائت پیام تماشاخانه سنگلج آغاز شد. در متن این پیام آمده است:

اینجا تماشاخانه سنگلج، تنها تماشاخانه قدیمی فعال کشور است که امروز گرد یکدیگر جمع شده ایم جشنی دیگر از جشن های تولد این تماشاخانه را برگزار کنیم؛ جشنی که بی شک سبب خرسندی بسیاری از شما که حضور دارید و بسیاری از کسانی که قلبشان اینجاست، ولی جسمشان نه، می گردد.

محلی قدیمی سنگلج قصه های بسیاری دارد که همگی شنیدنی می باشند، از نام آن گرفته تا آدم ها، کوچه ها حتی پارک زیبایش که اولین پارک شهر کشور محسوب می گردد. این تماشاخانه نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و از آغاز ساخت آن تاکنون قصه های بسیاری را شکل داده است که گاهی سبب نشاط روحمان بوده و گاهی غصه مندمان کرده است.

انگار همین دیروز بود دیروز دیروز که نه، سال ۴۳ بود که این تماشاخانه با زیر بنای ۱۰۳۴ مترمربع ساخته شد و ۱۸ مهرماه ۱۳۴۴ خورشیدی با برگزاری اولین جشنواره نمایش های ایرانی افتتاح و ماوای نمایش های صرفاً ایرانی شد. علی نصیریان با “امیر ارسلانش” وارد این تماشاخانه شد و به صحنه رفت و خلیل موحد دیلمقانی با “کالسکه طلایی” اش به اینجا آمد و آقای بازیگر عزت الله انتظامی، با “بهترین بابای دنیایش” آمد، عباس جوانمرد هم “پهلوان اکبر می میرد” و رکن الدین خسروی هم “کوروش پسر ماندانا”یش را روی صحنه چوبی همین تماشاخانه آورد. تماشاخانه سنگلج خانه گروه های نمایش هنر “ملی” عباس جوانمرد، “بهروز”، داوود رشیدی “مردم” علی نصیریان، “شهر” جعفر والی، “جوان” اسماعیل شنگله و “میترای” دیلمقانی شد.

یادمان نرود نام برازنده این تماشاخانه را استاد جمشید مشایخی به ثبت رسانید که بشود سنگلج. این تماشاخانه خواستگاه تولد نویسندگان بزرگی است؛ نویسندگانی چون غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، موحد دیلمقامی، محمود دولت آبادی، حسین مکی، بهزاد فراهانی و کسان دیگری که مجالش نیست یادشان کنیم، القصه یک صدا می گوییم تماشاخانه سنگلج تولد ۴۸ سالگی ات مبارک.

در ادامه مراسم، کیک تولد تماشاخانه سنگلج با حضور جمعی از هنرمندان پیش کسوت و توسط داوود رشیدی بریده شد.

داوود رشیدی با بیان اینکه همیشه زندگی را به خنده می گیرد، گفت: همراه گروه تئاتر امروز، تجریبات بسیاری را در این مکان داشته ایم. بنده جزء کارگردانی هایی هستم که قبل و بعد از انقلاب در این تماشاخانه کار کردم و خاطراتم با آن آمیخته است.

سپس پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج، بیان کرد: در سال های کاری ام به عنوان یک تئاتری به همکاران تئاتری ام خدمت کردم. مدیریت چند ماهه ام در تماشاخانه سنگلج یکی از افتخارآمیزترین زمان های کاری ام بوده است.

در این مراسم نمایشنامه “یزدگرد شاه و آسیابان” به نویسندگی و کارگردانی بهزاد فراهانی خوانده شد. مهدی میامی، سیاووش چراغی پور، بهزاد فراهانی و نسرین صالح نقش خوانان این نمایش بودند. همچنین فخری سلیمی (دستیار کارگردان)، آرش احمدی نسب (موسیقی) و فرشاد آذرنیا، (صدا و افکت) از دیگر عوامل این نمایشنامه خوانی بودند.

در پایان مراسم، علاقه مندان به تماشای نمایش “مضحکه دزدها”، به کارگردانی هادی عامل، نشستند که این روزها در حال اجرا در تماشاخانه سنگلج است.

گفتنی است، در این مراسم چهره های شاخصی چون صدیقه کیانفر، داریوش اسدزاده، حسین محب اهری، اسماعیل خلج، پرستو گلستانی، داوود رشیدی، بهزاد فراهانی، بهرام شاه محمدلو، هدایت هاشمی و بسیاری از هنرمندان و پیش کسوتان عرصه تئاتر حضور داشتند.

انتهای پیام/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.