این جملات را هرگز به مادرتان نگویید !

مادران و پدران همیشه مراقب حرف هایی هستند که به فرزندان خود می زنند. حتی در مورد سوالاتی که از دوستان بدون فرزند خود می پرسند، بسیار دقت می کنند تا مبادا آنها را ناراحت کنند.

به گزارش ایران ویج ، اما زمانی که افراد با یکدیگر بیش از حد صمیمی می شوند و فراموش می کنند که قبل از حرف زدن به خوبی راجع به حرف های شان فکر کنند، ممکن است که ناخواسته بقیه را با نظرات و صحبت های شان بیازارند. یک اظهارنظر ساده از طرف یک دوست خوش نیت می تواند اعتمادبه نفس یک مادر را پایین آورد یا اظهارنظر درمورد فرزند بیش فعال یک مادر می تواند او را آزرده خاطر کند. کارشناسان به بررسی عباراتی پرداخته اند که ممکن است مادران را ناراحت کند. در اینجا به ۸ مورد از آنها اشاره می کنیم:

 

● چقدر به خودت رسیدی!

تصور کنید مادرتان، لباس های شیک پوشیده و کمی آرایش کرده است. الیزابت لومباردو، پزشک روانشناس معتقد است که مادران عبارت «چقدر به خودت رسیده ای» را این طور تفسیر می کنند: «تو همیشه شلخته ای. چقدر خوب شد که بالاخره یکم آرایش کردی. چرا همیشه این کار را نمی کنی؟» اگر می خواهید به او بگویید که زیبا شده است، همین جمله را مستقیما به او بگویید: «امروز خیلی خوشگل شدی» و اگر می خواهید از برنامه روزانه اش مطلع شوید از او بپرسید: «امروز برنامه خاصی داری؟» یا «امشب برنامه ات چیست؟»

 

● خیلی خسته به نظر می رسی

گفتن این عبارت به یک مادر جوان یا پیر، برای او به این معنی است که از لحاظ ظاهری خیلی خوب به نظر نمی رسد. در حالی که خستگی او می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. کمبود خواب، بدخوابی، تغذیه ضعیف، عوارض داروها و مشکلات مزمن سلامتی از جمله عواملی هستند که باعث خستگی یا خسته به نظر رسیدن افراد می شود. اگر واقعا نگران وضعیت مادر خود هستید، کافی است از او بپرسید: «اوضاع چطور است؟»

 

● حتما دلت یک دختر می خواهد

مادرانی که فقط فرزند پسر دارند همیشه با این عبارت روبه رو می شوند. ایمی ویلیامز، مادر دو پسر می گوید زمانی که متوجه شد پسر دومش را باردار است و بقیه را از این خبر مطلع کرد، با پاسخ هایی از این قبیل روبه رو شد: «خیلی متاسفم»، «اوه نه، دوتا پسر!» حتی گاهی اوقات افراد این عبارت ها را مقابل پسر اولش به او می گفتند و این موضوع او را بسیار ناراحت می کرد. اما او معتقد است که صاحب فرزند شدن، چه دختر و چه پسر، نعمت بسیار بزرگی است و آرزو داشت که دوستانش می گفتند: «مبارکه، دوتا پسر!» یا « داری دوباره بچه دار می شی، این عالیه.»

فرزند من خیلی دوست دارد که با فرزند شما بازی کند، کی می توانم او را به خانه شما بیاورم

ما همه دوست داریم که فرزندان مان با یکدیگر بازی کنند اما این عبارت در واقع درخواستی غیرمستقیم برای مراقبت از فرزندانمان است. اریکا میرز، مادر و درمانگر، معتقد است که این موضوع باعث می شود تمام مسوولیت ها تنها بر دوش یکی از دو مادر قرار بگیرد. بنابراین بهتر است که هر دو مادر به صورت نوبتی میزبان فرزندان یکدیگر باشند تا از این طریق بتوانند به خود استراحتی بدهند. علاوه بر این، می توانند در یک پارک یا مکان مخصوص بچه ها قرار بگذارند. اگر فرزندتان به خوبی با دیگران کنار می آید، به احتمال زیاد مجبور می شوید در آینده اوقات زیادی را با او بگذرانید. علاوه بر این، از این طریق می توانید با مادر بهترین دوست فرزندتان آشنا شوید. شاید او نیز تبدیل به بهترین دوستتان شود.

 

● چرا اینقدر موهایت سفید شده؟

واقعا نمی دانیم که چرا خانم ها از این عبارت استفاده می کنند! آیا می خواهید به دوست خود بگویید که چهره اش عوض شده است؟ یا اینکه نگران وضعیت او هستید؟ اگر چنین است این موضوع را مستقیما به او بگویید چراکه مادران این عبارت را جور دیگر تعبیر می کنند: «ظاهرت افتضاح شده است، واقعا که به خودت نمی رسی!» و این باعث می شود که او فکر کند: «قبل از بچه دار شدنم به خودم می رسیدم، اما الان وقتی برای این کار ندارم. واقعا در وضعیت بدی قرار گرفته ام، حتی نمی توانم بچه هایم را کنترل کنم. من بی ارزشم.»

 

● چندماهه بارداری؟

قبل از پرسیدن این سوال مطمئن شوید که طرف مقابل تان واقعا باردار است یا نه. پرسیدن این سوال از خانمی که باردار نیست، باعث می شود تا او درمورد وزن خود احساس ناامنی کند. شما با پرسیدن این سوال درواقع به او می گویید که هنوز اضافه وزن حاصل از بارداری قبلی اش را از دست نداده است. باید در نظر داشت که شاید بر اثر مشکلات سلامتی دچار اضافه وزن شده است. پس بهتر است که در این مواقع سکوت کنید و چیزی نپرسید.

 

● کی می خواهی برگردی سرکار؟

مفهوم این سوال برای یک مادر این است که ماندن در خانه و نگهداری از بچه ها «کار» محسوب نمی شود و پرسیدن آن می تواند باعث ایجاد کدورت میان دوستان شود. دیان لنگ، مشاور خانواده معتقد است که این سوال یکی از بدترین سوال هایی است که می توان از یک مادر پرسید، زیرا باعث می شود که او احساس عذاب وجدان کند و انتخاب هایی که در زندگی اش کرده را زیر سوال ببرد. اگر واقعا می خواهید از برنامه های دوست خود آگاه شوید، کمتر روی وضعیت اشتغال او تمرکز کنید و بیشتر به برنامه های شخصی اش توجه کنید. برای مثال می توانید از او بپرسید: «این روزها چه کار می کنی؟»

منبع : روزنامه شرق

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.