این حضور برای گیشه نبود / روایت نیکی کریمی، آیداکیخائی، بهناز جعفری و … از یک تئاتر

۰۵خردادماه،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اجرای نمایش «شام با دوستان» چهارمین تجربه کارگردانی کیخائی بازیگر تئاتر و عضو گروه «این روزها» است. او که به همراه سایر عوامل نمایش در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، هم در مورد نمایشی که از روز دوشنبه ۶ خرداد در سالن شماره یک مجموعه ایرانشهر به صحنه می برد، صحبت کرد و هم در مورد دلایل حضور نیکی کریمی در این کار.

این بازیگر تئاتر گفت که چرا ما نباید از ستاره‌های سینما در تئاتر استفاده کنیم؟ بعد مثالی از دوره دانشجویی‌اش زد و حرفی که از  استادش شنیده بود؛ «یادم هست که همیشه خانم مهتاب نصیرپور می‌گفت ما یک بازیگر خوب داریم و یک بازیگر بد، بازیگر خوب همیشه سعی می کند، خوب باشد و بازیگر بد هم تکلیفش مشخص است.»
 

او استفاده از نیکی کریمی برای گرم کردن گیشه در این نمایش را هم رد کرد؛ «ببینید، بازیگر خوب همیشه سعی می‌کند، خوب باشد، چه در سینما و چه در تئاتر. حضور خانم کریمی هم در این کار به خاطر رونق بخشیدن به گیشه نیست، من بازی ایشان را دوست داشتم و وقتی اجرای این متن برایم جدی شد و خواستم کار را آغاز کنم، دیدم که این نقش از هر نظر به خانم کریمی می‌خورد و به همین خاطر به سراغ ایشان رفتم.»
 

کیخائی از زحمتیکه نیکی کریمی در تمرینات این نمایش کشیده و تلاشی که داشته، یاد کرد و گفت که اگر کار ما کیفیت نداشته باشد، گیشه هم نخواهد داشت؛ چون حضور ستاره‌های سینما هم فقط یک هفته می تواند به گیشه کمک کند.
این کارگردان از بازیگران و سایر عوامل تئاتر «شام با دوستان» به عنوان اشخاصی حرفه‌ای نام برد که تلاش کرده‌اند تا کار با کیفیتی را ارائه کنند.
 

متن نمایش «شام با دوستان» نوشته دونالد مارکولیز است که تا کنون جوایز مختلفی از جمله جایزه پولیتز را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است. این متن به نقل از کیخایی تا به حال اجراهای متعددی داشته و از ۲۰ روز دیگر هم دوباره در برادوی به صحنه می‌رود. 
 

نیکی کریمی اما صحبت‌هایش را از یک تفاوت اساسی که بین تئاتر و سینما هست آغاز کرد؛ «در سینما وقتی کاری خوب نباشد، شما می‌توانید، بلند شوید و از سالن خارج بروید، اما در تئاتر نمی‌توانید این کار را بکنید.» او به بعضی از تئاترها اشاره کرد که در زمان دیدن آن‌ها احساس خفگی می‌کرده، در مقابل این را هم گفت که تئاترهای خوبی را هم دیده که برایش جذاب بوده‌اند؛ «همیشه متن باید بسیار جذاب می‌بود تا بتوانم با کار ارتباط برقرار کنم، سال قبل نمایشی را دیدم که کار خوبی بود،اتفاقا در این نمایش خانم کیخائی بازی می‌کرد و من از بازی او خوشم آمد، در مورد او تحقیق کردم و از چند نفر از دوستان پرسیدم، جالب اینجا بود که او زنگ زد و پیشنهاد داد که در این کار بازی کنم.»

بازیگر فیلم‌هایی چون «عروس»، «سارا» و «دو زن» در این سال‌ها پیشنهاد‌های بسیاری برای حضور روی صحنه تئاتر داشته، اما «وقتی به من کاری را پیشنهاد می‌دادند، چون سابقه گروه را می دانستم، قبول نمی‌کردم، اما از این گروه شناخت داشتم و پذیرفتم.» البته علاقه نیکی کریمی به ادبیات مدرن هم در این تصمیم بی تاثیر نبوده؛ او مترجمی است که رمان «نزدیکی» نوشته حنیف قریشی را به فارسی ترجمه کرده و به نقل از خودش با این متن هم رابطه خوبی برقرار کرده است.

کارگردان فیلم های چون «سوت پایان» و «یک شب» اما به نقل از خودش دیدگاه رادیکالی نسبت به  بحث حضور بازیگران سینما در تئاتر دارد و معتقد است که تفاوت قائل شدن بین بازیگری در این دو حوزه بسیار جهان سومی است؛ «شما اگر همین حالا به لندن بروید می‌بینید که جود لاو و …در تئاتر بازی می‌کنند، عکس این اتفاق هم می‌افتد و بازیگران تئاتر در سینما و تلویزیون حضور دارند.»

او که سابقه حضور در جشنواره‌هایی مثل کن(بخش فیلم کوتاه)، کارلووی واری و تسالونیکی را به عنوان داور دارد، معتقد است: «تئاتری که در آن بازی بازیگر به معنای جیغ زدن بود، الان دمده و کلاسیک شده و از بین رفته، به همین خاطر در همه جا هنر بازیگری مهم است نه این که در چه حوزه‌ای بازی کنی.»

احمدساعتچیان یکی دیگر از بازیگران این نمایش هم همکاری با گروه تئاتر «این روزها» را یکی از آرزوهایش دانست و از حضور در این کار ابراز خوشحالی کرد، امیر دلاوری دیگر بازیگر این نمایش هم سبب دوری دوساله‌اش از تئاتر را مسائل اقتصادی و در آمد اندک این هنر دانست. بهناز جعفری هم از این که مدت‌هاست خودش را به دست تقدیر سپرده گفت و ابراز خوشحالی کرد که تقدیر او را به این سمت کشانده و سبب شده در این نمایش بازی کند.

  
۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.