این خط صاف به مرغ ختم می شود؟!

ایسنا/آذربایجان غربی در طی هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در شهر هستیم که موجب تشکیل صف های طولانی درمقابل واحدهای عرضه مرغ شده است.

درحالی که مردم از کمبود مرغ گلایه مندهستند ، و فروشندگان قیمت مصوب ۲۰هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ را واقعی نمی دانند ، مسئولان یا اظهار می کنند کمبودی وجود ندارد و یا اگر هم کمبود هست مقطعی بوده و چند روز آینده حل خواهد شد.

مسئولین فقط حرف می زنند

در بین جماعتی که در صف خرید مرغ ایستاده اند،شهروند اهل ارومیه به ایسنا از شرایط موجود گله کرد و گفت: به خدا انصاف نیست هوا سرد،کرونا غوغا می کند و ما هنوز در صف طولانی خرید مرغ هستیم مسئولین هیچ نظارتی ندارند فقط حرف می زنند.

وی ادامه داد: از طرفی می گویند تجمع نکنید کرونا است از طرفی هم مجبوریم  در صف خرید بیایستیم پس چه کسی به فریاد مردم می رسد.

یک پیرمرد دیگری در صف خرید مرغ به ایسنا گفت: بخاطر یک مرغ از صبح در صف خریدیم هرروز یک مایحتاج کمبود پیدا می کند و داستان ادامه دارد. 

وی ادامه داد: چند روز است که در صف میایستم اما مرغ تمام می شود چرا به اندازه کافی مرغ به بازار تزریقن میکنند در حالیکه مسئولین دم از عدم کمبود می زنند!
 
چرا باید مرغ را با قیمتی پایین تر از قیمت خرید،بفروشم

یک فروشنده مواد پروتینی خیابان ولیعصر ارومیه در گفت وگو با ایسنا میگوید: تا چند هفته پیش مرغ تا ۲۰تومان به فروش می رفت ولی الان مرغ با قیمت آزاد را خودم بیشتر از ۲۰هزار تومن میخرم چطور باچند هزار تومن پایین تر قیمت خرید خودم و باقیمت مصوب تنظیم بازار  بفروشم!

وی با اشاره به اینکه سهمیه مرغ دولتی تا۵۰ درصد کاهش یافته است، یاد آور شد: بعضی روزها مرغ یا اصلا توزیع نمی شود اگرهم توزیع شود انقدر کم است که تا ساعت ۱۰تمام می شود.

این فروشنده اظهار کرد: قیمت مصوب اعلامی برای مرغ، ۲۰هزار و ۴۰۰تومان است ولی کمبود مرغ باعث شده برخی سهمیه خود را در بازار آزاد باقیمت بالا بفروشند.

نظارتها بر بازار مرغ کم است

یکی دیگر از فروشندگان مرغ در ارومیه در گفت وگو باایسنا افزود:  علت اصلی کمبود ها عدم نظارت در توزیع و بالابودن قیمت نهاده های دامی وکمبود تولید است. 

وی یاد آور شد: سهمیه دریافتی مرغ در روزهای اخیر کاهش یافته تاجایی که قبلا تا۴۰۰کیلوگرم هم می رسید ولی الان انقدر کم است که پاسخگو نیازها نیست.

این فروشنده با تاکید به اینکه در حال حاصر قیمت مرغ تا۳۰تومن هم به فروش می رسد، اظهار کرد: فروشنده گران میخرد چطور به قیمت تنظیم بازار بفروشد..

عرضه و تقاضا باهم هماهنگی ندارد

یکی دیگر از فروشندگان مرغ در گفت وگو با ایسنا افزود: علت اصلی وضعیت فعلی بازار مرغ، کمبود تولید و صادرات مرغ استان به خارج از استان است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه مرغ گرم دولتی با قیمت مصوب تنظیم بازار بسیار کم است، اظهار کرد: عرضه و تقاضا مرغ باهم هماهنگی ندارد باید یک فکری به حال تولید وتوزیع مرغ به ویژه نزدیک عید بکنند.
وی با اشاره به اینکه قبلا سهمیه روزانه این واحد  ۳۰۰کیلوگرم بود، یاد آور شد: متاسفانه سهمیه ها کم شده است و به زور تا ۵۰کیلوگرم می رسد که همین باعث تشکیل صف ها در شرایط کرونایی شده است.

این فروشنده ادامه داد: مسیولین باید با توزیع مرغ منجمد و نظارت بر بازار جلوی این نابسامانی ها را بگیرند.

کمبود مرغ مقطعی است و بزودی حل می شود

رسول جلیلی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: کمبود های موجود در بازار مرغ گرم مقطعی است و به زودی مشکل حل می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۱۵۰هزار عددجوجه ریزی در استان انجام می شود، تصریح کرد: میزان سالانه تولید مرغ در استان ۱۰۱ هزار تن است و در پیک مصرف گوشت مرغ به بیش از ۳میلیون تن می رسد که کشتارگاه های استان توانایی تولید مازاد نیاز استان را دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۳۶ واحد مرغداری گوشتی در استان فعالند، اظهار کرد: تامین نهاده های دامی این واحد ها به موقع انجام شده و جوجه ریزی در مرغداری های استان بیش از نیاز استان انجام شده و در چند روز آینده وارد بازار مصرف می شوند و کمبود ها برطرف می شود.

جلیلی با  اشاره به اینکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ هرکیلو  ۲۰هزار و ۴۰۰تومان است و فروش گرانتر این قیمت غیر قانونی است، یاد آور شد: با توجه به اینکه کشتار مرغ مازاد نیاز استان است اما به دلیل عدم نظارت کافی بر روند توزیع مرغ موجب سواستفاده برخی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده برای شب عید کمبودی در تامین مرغ نخواهیم داشت. 

به گزارش ممتازنیوز، در شرایطی که فشار اقتصادی و تورم وگرانی از یک سو و نبود برخی نظارت ها در عرضه اقلام ضروری مردم ، مشکلاتی را بر مشکلات دیگر مردم افروده است، بهتراست مسئولین به جای وعده و وعید در شرایط فعلی که کرونا از یک سو و فشار اقتصادی از سویی کمر مردم را خم کرده در روزهای پایانی سال مشکلات کمبود بازار مرغ را برطرف کنند تا دیگر در شرایط پیک چهارم کرونا شاهد صف های طولانی خرید مرغ نباشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.