این داروی مرگبار را نخرید

سلامت ممتازنیوز : در دو هفته گذشته بعد از گزارش موارد زیادی از بیماری‌های خطرناک کبدی در مصرف‌کنندگان داروی لاغری «اکسی الیت» و گزارش چند مورد بستری و انجام دو مورد پیوند کبد و یک مورد مرگ مصرف‌کنندگان، مسئولان وزارت بهداشت جلسه‌ای تشکیل دادند و این داروی «مرگبار» را بررسی کردند. با هم نظر چند نفر از مسئولان را می‌خوانیم.

دستور جمع‌آوری این دارو ابلاغ شده است

به گزارش سلامت ممتازنیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ «اکسی الیت» (OXYELITE) کپسول و پودری اســت کـه در ایالات‌متحــده ساخته شده و برای انرژی‌زایی و کاهش قند خون مصرف می‌شود، ولی باعث ۵۰ مورد نارسایی کبد در دنیا شده است و سازمان‌های جهانی برای جمع‌آوری آن اقدام کرده‌اند. از مصرف این دارو که متأسفانه در برخی باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها تجویز می‌شود به‌شدت پرهیز کنید. نارسایی کبد موجب مرگ افراد یا ازدست رفتن کبد شده که نیاز به پیوند می‌شود. تبلیغات ماهواره‌ای خطری جدی در زمینه تبلیغ و افزایش مصرف چنین داروهایی هستند و مردم نباید به این تبلیغات گوش کنند. رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز طی بخشنامه‌ای به داروخانه‌های سراسر کشور دستور جمع‌آوری این دارو را ابلاغ کرده است.

مثلث مرگ جوانان ایرانی!

 تبلیغات ماهواره‌ای، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه سه ضلع مثلثی است که من آن را مثلث مرگ می‌نامم، در برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی ترکیبات آمفتامین به‌عنوان داروی لاغری، زیبایی اندام و داروی انرژی‌زا به فروش می‌رسد و در بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ آن پخش می‌شود. ثابت شده ترکیبات آمفتامین که ماده خطرناک شیشه نیز ازجمله آنهاست در کوتاه‌مدت موجب نشاط، کاهش وزن و ایجاد انرژی می‌شود اما پس از مدتی می‌تواند به نارسایی کبد، نارسایی کلیه، بی‌نظمی ضربان قلب و مرگ ناگهانی منجر شود. بسیاری از موارد مرگ ناگهانی جوانان ناشی از اختلال ناگهانی ضربان قلب و فشار خون است که از مصرف این مواد ایجاد می‌شود.

در ماده مخدر شیشه چنته می‌ریزند

از داروهای مرغوب در شیشه استفاده نمی‌کنند بلکه از اسید‌هایی که دارویی نیست مانند اسید لوله‌باز‌کن (چنته) استفاده می‌کنند که آسیب‌ها بسیاری و حتی مرگ‌ومیر این افراد را به‌دنبال داشته است. در گذشته شیشه گرمی ۲۰۰ هزار تومان بود اما چون دست زیاد شده ۸ هزار تومان هم یافت می‌شود و مثل مواد‌مخدر معمولی به فروش می‌رسد. اینکه می‌گویند جوانان و زنان برای لاغری به آن رو می‌آورند درست است چون اشتها را کور می‌کند.

۱۸ هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران

کمیسیون بهداشت و درمان جلسه‌ای در مورد توزیع شیشه در آرایشگاه‌های زنانه داشته است. به گفته مقامات وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۱۸ هزار آرایشگاه زنانه غیرمجاز فقط در شهر تهران فعالیت می‌کنند. به دلیل غیرمجاز بودن این آرایشگاه‌ها امکان توزیع انواع مواد‌مخدر درآنها وجود دارد. در این جلسه بحث‌های جدی در این باره صورت گرفت و بر این نکته تاکید شد که نظارت‌های جدی‌تری در آرایشگاه‌ها انجام شود تا شاهد توزیع مواد‌مخدر در آنها نباشیم.

شیشه این بار در چای لاغری!

برخی زنان ایرانی برای کاهش وزن و زیبایی با چای و قهوه آلوده به مواد روانگردان معتاد می‌شوند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد۱۵۰هزار زن ۱۵ تا ۴۵ ساله در پایتخت زندگی می‌کنند که حداقل یک‌بار شیشه را تجربه کرده‌اند. درمورد داروها، کرم‌ها و چای و قهوه‌هایی که ادعا می‌شود در زمان کوتاهی، به‌طور مثال طی یک هفته، چهار کیلو لاغری به همراه دارند باید نسبت به وجود شیشه در آنها شک کرد زیرا لاغری در مدت زمان کوتاه در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد. مواد محرک در این گونه محصولات لاغری، چربی و پروتئین‌های بدن را آب کرده و موجب از دست رفتن طراوت پوست و چروکیدگی آن می‌شود؛ این مواد حتی منجر به تشنج افراد نیز خواهد شد. مصرف شیشه حتی به میزان کم نیز خطرناک است و از نظر سلامت روان نیز می‌تواند منجر به پرخاشگری، افسردگی، بی‌قراری و مصرف زیاد آن منجر به جنون ناشی از مصرف مواد محرک شود.

health news
باز نشر: مجله سلامت ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.