این دو مشکل سخت افزاری را آسان رفع کنید

در مطلب روز قبل به بررسی خطاهای هارددیسک و صفحه آبی رنگ پرداختیم؛ در ادامه خطاهای رایج و آزمایش های معتبر برای اطمینان از سلامت سخت افزارها را بررسی می کنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛وقتی رایانه دچار مشکل می شود، اولین سوالی که برای کاربر پیش می آید این است که آیا سیستم من دچار مشکل نرم افزاری شده است یا سخت افزاری.

آزمایش حافظه RAM: وقتی RAM سیستم دچار مشکل شود می تواند مشکلات دیگری را نیز در پی داشته باشد. اگر رایانه شما اطلاعات را روی حافظه رم بنویسد و رم به دلیل عملکرد ناصحیح، داده هایی متفاوت را بازگرداند، ممکن است برخی برنامه ها به طور صحیح عمل نکند و در نهایت با صفحه آبی رنگ مواجه شوید و یا حتی فایل های سیستمی خراب شود.

برای اطمینان از سلامتی حافظه RAM باید به سراغ قابلیت بررسی حافظه (Memory Diagnostic) که به طور پیش فرض در ویندوز قرار داده شده است، بروید. این ابزار، اطلاعات را روی همه سکتورهای رم می نویسد وپس از آن، دوباره آن ها را می خواند تا از عملکرد صحیح رم اطمینان حاصل کنید.

 آزمایش حرارت سیستم: همان طور که می دانید تولید دمای بیش از حد داخل سیستم ممکن است، عواقب ناگواری در پی داشته باشد، به عنوان مثال سوختن یکی از سخت افزارها، از کار افتادن برنامه ها، نمایش صفحه آبی رنگ و یا خاموش شدن ناگهانی سیستم. این گرما ممکن است به دلیل قرار گرفتن رایانه در محیطی با دمای بالا باشد و یا خراب بودن فن های سیستم و وجود گرد و خاک در بخش داخلی سیستم.

اما نرم افزارهایی چون SpeedFan کمک می کند دمای سیستم خود را اندازه گیری کنید و میزان دمای آن را تحت کنترل درآورید و اطمینان حاصل کنید که دمای دستگاه در بازه مناسب قرار دارد. در مواقعی که کار زیادی از رایانه می کشید (هنگام انجام بازی های رایانه ای و استفاده از نرم افزارهای سنگین)، دمای آن را کنترل کنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.