این شب‌ها روی آنتن سیما چه می‌گذرد؟

از بین برنامه‌های ویژه‌ای که امسال در ماه رمضان به روی صحنه می‌رود مجموعه «خندوانه» و «پایتخت ۴» شروع خوبی داشته‌اند و برنامه «ماه عسل» نیز با حاشیه‌هایش توانسته توجه مخاطبان همیشگی خود را جذب کند.

دو سریال دیگر یعنی «دردسرهای عظیم۲» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» نیز چراغ خاموش انگار به پیشروی ادامه می‌دهند و هنوز باید درباره میزان رضایت مخاطب از آنها کمی صبر کرد.

پایتخت ۴

نقی معمولی و ارسطو عامل، حالا دیگر دو نامی هستند که بیشتر ایرانی‌ها با شنیدن اسم‌شان یا دیدن‌شان لبخند می‌زنند. این دو در کنار باقی بازیگران سریال «پایتخت» سه بار با حضورشان روی آنتن تلویزیون توانستند رضایت مخاطبان را فراهم کنند.

اما سری چهارم این سریال با گذشته تفاوت‌هایی دارد. اول این که به جای نوروز در ماه رمضان پخش می‌شود و این یعنی ما خانواده معمولی را بیشتر از گذشته بر صفحه تلویزیون می‌بینیم. بدین ترتیب چفت و بست فیلمنامه و سیر وقایع و منطق روایی قسمت چهارم سریال «پایتخت» اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

از سوی دیگر، نویسندگان پایتخت امسال دست روی موضوع بزرگتری گذاشته‌اند. پیروز شدن هما همسر نقی در انتخابات شورای شهر، نشان می‌دهد که سازندگان این سریال تصمیم گرفته‌اند این بار به جای طرح یک مسئله خانوادگی و شخصی، کمی دایره اتفاقات را وسیع‌تر کنند و بستر گسترده‌تری را برای روایت سریال‌شان در نظر بگیرند.

با این حال ماجرای بلوتوث همچنان دست از سر نقی معمولی برنداشته است. ظاهرا این بلوتوث‌ها پاشنه آشیل قهرمان سریال «پایتخت» است. یک بار بلوتوث‌ ریختن سقف خانه‌اش، یک بار بلوتوث شکست خوردنش در کشتی، حالا هم بلوتوث قول دادن نقی درباره این که اگر زنش برنده انتخابات شود روی تخت غسالخانه می‌خوابد تا مرده‌شور او را بشوید.

شاید کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین موتور قصه سریال پایتخت همان دیالوگی‌ست که دیشب هما بعد از شنیدن خبر حضور نقی در غسالخانه گفت:‌ «من سه تا بچه دارم، سارا، نیکا، نقی!»

باید دید نقی معمولی و پسرخاله‌اش ارسطو دیگر چه دست‌گل‌هایی برای هما به عنوان عضو شورای شهر به آب می‌دهند.

دردسرهای عظیم ۲

این شماره‌هایی که پای اسم سریال‌ها می‌خورد هم دیگر دارد رفته رفته عادی می‌شود. هرچند کسی گمان نمی‌کرد سریال «دردسرهای عظیم» به جرگه سریال‌های دنباله‌دار بپیوندد.

با این حال این اتفاق افتاد و حالا مهدی هاشمی و جواد عزتی باز به تلویزیون برگشته‌اند تا روایتگر اتفاقات عجیب و غریبی باشند که در زندگی‌شان می‌افتد.

بازگشت مهدی هاشمی، بازیگر باسابقه و البته سخت‌گیر سینما به تلویزیون اتفاق خوبی است. او که در کارنامه کاری خود سریال‌های پرطرفداری مثل «هزاران چشم» و «سلطان و شبان» دارد به راحتی می‌تواند یکی از وزنه‌های سریال «دردسرهای عظیم» هم باشد.

از سوی دیگر جواد عزتی هم که حالا جزو بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون است توانسته با بازی‌اش توجه مخاطب را به این سریال جلب کند.

حالا البته معلوم نیست با این اتفاقاتی که برای جواد عزتی در سریال می‌افتد و دردسرهایی که انگار تمامی ندارند لطیف همکار در این سریال به چه حال و روزی می‌افتد اما دیدن بازیگران قدیمی و کهنه‌کار در این سریال با قصه‌ای که ظاهرا چندان تکراری هم نیست خالی از لطف نیست.

گاهی به پشت سر نگاه کن

نام این یکی سریال را هیچ شماره‌ای همراهی نمی‌کند. مازیار میری، کارگردانی که بیشتر با فیلم‌های سینمایی‌اش او را می‌شناسیم، این بار به سراغ موضوعی اجتماعی و خانوادگی رفته است تا آنتن شبکه دو را برای ماه رمضان پر کند.

یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال امین تارخ است. همان چهره‌ای که تا پیش از این عادت کرده بودیم در ماه رمضان او را در سریال‌های سیروس مقدم ببینیم. اما این بار امین تارخ در هیات کارخانه‌داری ظاهر شده که حلال و حرام سرش می‌شود.

مجموعه بازیگران این سریال هم قابل توجه‌اند. افشین هاشمی که انتخاب بازیگر این سریال را برعهده داشته ظاهرا با همفکری مازیار میری به سراغ بازیگران کهنه‌کار تئاتر ولی کمتر شناخته شده رفته است. کسانی که از پس نقش‌های‌شان به خوبی برآمده‌اند.

دیدن الیکا عبدالرزاقی در یک نقش جدی هم یکی دیگر از نکات جالب توجه این سریال است ضمن آن که هدایت هاشمی نیز با بازی در نقش یک پلیس تجربه جدیدی را به کارنامه کاری خود افزوده است.

ماه عسل

اگرچه احسان علیخانی در نخستین قسمت سری جدید برنامه‌اش «ماه عسل» رسما اعلام کرد که «نای جنگیدن ندارد» اما ظاهرا منتقدان این برنامه کاری به میزان انرژی آقای مجری ندارند.

«ماه عسل» همیشه حاشیه‌ساز بوده و اتفاقا به خاطر همین حاشیه‌هاست که توانسته توجه مخاطب را به خود جلب کند. از شلوار قرمز پوشیدن احسان علیخانی بگیر تا روبرو کردن مادر کسی که بعد از مرگ مغزی اعضایش اهدا شده بود با گیرنده‌. یک بار هم به پدر و مادری که فرزندشان را از دست داده بودند، یک کودک پرورشگاهی هدیه کرد که آن هم با انتقاد و اعتراض‌های بسیاری مواجه شد.

با این حال حاشیه‌های برنامه «ماه عسل» هیچ وقت از همان روز نخست شروع نشده بود. اما این بار نشستن مرد جوانی روی صندلی میهمان این برنامه حسابی تعجب و اعتراض همه را برانگیخت.

مرد جوانی که می‌گفت برای اثبات عشقش به همسرش، خود را از بالکن به پایین پرتاب کرده است. میهمانان جنجالی احسان علیخانی، البته همیشه حاشیه‌هایی هم داشته‌اند و به همین خاطر این مقدار ممتاز نیوزنسبت به این برنامه چندان تعجب‌برانگیز نیست با این حال به نظر می‌رسد احسان علیخانی باید تغییر رویه دهد و فکری به حال انرژی‌ و توان خودش بکند چون ظاهرا صرف گفتن این که «نای جنگیدن ندارم» منتقدان این برنامه را ساکت نمی کند.

خندوانه

اگرچه یکی از بزرگترین انتقادها به برنامه «ماه عسل» غم‌انگیز بودن آن عنوان می‌شود اما حالا حضور رامبد جوان با جناب خان و نیما و البته میهمانان برنامه‌اش گزینه دیگری هم برای مخاطبان دم افطار تلویزیون فراهم کرده است.

«خندوانه» که حالا به یکی از برنامه‌های شناخته شده تلویزیون تبدیل شده، با تغییر زمان پخش، خود را در فهرست برنامه‌های ویژه افطار ماه مبارک رمضان سال ۹۴ قرار داده است.

رامبد جوان هم از حاشیه‌ها به دور نبوده است. حاشیه‌هایی که گاه گداری پر رنگ می‌شوند و دور و بر «خندوانه» جان می‌گیرند.

با این حال، این برنامه همچنان به راه خود ادامه می‌دهد. به خصوص این روزها که جناب خان با صداپیشگی محمد بحرانی حسابی توجه همه را به خود جلب کرده است و توانسته طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کند.

برای آن‌هایی که طرفدار شادی هستند و انتظار دارند ماه رمضان ماه شادمانی باشد، «خندوانه» گزینه خوبی به نظر می‌رسد. رامبد جوان با تاکید همیشگی‌اش بر خندیدن و گسترش فضای شاد بین مخاطبان خود سعی می‌کند لحظات افطار را برای مخاطبان خود جذاب کند.

گویا مسئولان صدا و سیما با کنار هم قرار دادن این دو برنامه ویژه افطار یعنی ماه عسل و خندوانه قصد پوشش همه سلیقه‌ها را داشته‌اند و باید دید که این انتخاب و گزینش در نهایت چه سرانجامی خواهد داشت.

دست تلویزیون برای ماه رمضان امسال دستی پر است اما این دست پر لزوما به معنای موفقیت نیست. باید منتظر ماند و دید که مخاطبان حالا سخت‌گیر تلویزیون که گزینه‌های بسیاری دیگری برای تماشا و سرگرم شدن دارند، آیا تلاش رسانه ملی برای جلب مخاطب را می‌پسندند یا همچنان دیوار بلند بی‌اعتمادی و نارضایتی بین مردم و سازمان صدا و سیما، بی‌ترک بر سر جای خود باقی خواهد ماند.

خبرآنلاین

نوشته این شب‌ها روی آنتن سیما چه می‌گذرد؟ اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.