این شما و این متحد متفاوت آمریکا

ایالات متحده ، افغانستان را متحد غیرناتو خود خواند. ۲۴ ساعت پیش بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده در قالب سفری غیرمنتظره به افغانستان در حالی که پا برخاک این کشور داشت رسما نام افغانستان را در لیستی ثبت کرد که نام های رژیم صهیونیستی، ژاپن، پاکستان و دیگر متحدان بسیار نزدیک آسیایی و خاورمیانه ای آمریکا در آن به چشم می خورد. هیلاری کلینتون در حالی که در سایه درختان سبز و محوطه ای مملو از گل های رنگارنگ دوشادوش حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان ایستاده بود، تاکید کرد که نام افغانستان در توافقنامه استراتژیک امضا شده میان واشنگتن و کابل در ماه می نیز به عنوان متحد استراتژیک آورده شده بود. این توافقنامه از هفته گذشته به مرحله اجرا درآمد.
هیلاری در حالی که به حامد کرزی لبخند می زد، گفت: مطمئن باشید که آمریکا دوست شما خواهد بود. ما هیچ گاه حتی تصور رها کردن افغانستان به حال خود را نیز در سر نپرورانده ایم. برعکس ما خواهان همکاری های استراتژیکی با افغانستان هستیم که تا آینده ای دور ادامه خواهد داشت.

به گفته خانم کلینتون اکنون افغانستان در مواقع لزوم اجازه دستیابی به پایگاه های آموزشی و تجهیزات نظامی آمریکا را خواهد داشت. در بیانیه ای جداگانه ، وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که افغان ها می توانند وام تجهیزات و کمک های مالی برای به روز کردن تاسیسات نظامی خود را نیز از امریکا مطالبه کنند. البته در بخشی از این بیانیه نیز تاکید شده است که همکاری استراتژیک میان دو کشور به معنای ضمانت امنیتی واشنگتن به کابل نیست. جنگ عراق که دو سال پس از نبرد در افغانستان کلید خورد هیچ گاه منجر به ذکر نام عراق به عنوان متحد استراتژیک افغانستان نشده و امریکایی ها بدون اینچنین موضع گیری نیروهای خود را در سال گذشته میلادی از این کشور خارج کردند. استفاده از عنوان متحد استراتژیک برای افغانستان ادامه زنجیره حرکت های اطمینان بخشی بود که امریکا به عنوان کارت تضمین در اختیار دولت افغانستان قرار می دهد. آمریکایی ها پیش از این، تاریخ ۲۰۲۴ را برای خروج از افغانستان اعلام کرده بودند و این مساله واهمه جدی را در میان افغان ها ایجاد کرده بود.
این حرکت در حقیقت به معنای پاداشی برای رئیس جمهور افغانستان نیز بود. کرزی که پیش از این یک بار از امریکایی ها با عنوان شیطان یاد کرده بود ، چند ماهی است که در این خصوص سکوت اختیار کرده است. این بار اما بازی از ابتدا متفاوت آغاز شد . وی از خانم هیلاری کلینتون با عنوان ” دوست امریکایی قدیمی من ” یاد کرد. در ادامه این تعارف های دیپلماتیک ، کرزی از نگرانی که امریکایی ها نسبت به افغانستان دارند ، قدردانی کرد. در پایان این سفر نیز خانم هیلاری از کرزی به این دلیل که مجبور به ترک سریع افغانستان است ، عذرخواهی کرد که کرزی در پاسخ گفت: کوه به کوه نمی رسه، آدم به آدم می رسد.

امریکایی ها و مقام های افغان تاکنون چندین بار تاکید کرده اند که باید در خصوص استقرار نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ میلادی به منظور آموزش نیروهای محلی به توافقی جامع برسند. این گفتگوها هنوز رسما آغاز نشده است. تعداد سربازانی که در افغانستان باقی خواهند ماند چیزی مابین ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار مورد خواهد بود.
کلینتون پیش از سفر به توکیو و شرکت در کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ میلادی ، اقامتی چند ساعته در کابل داشت. وی در سفارتخانه امریکا در کابل از صبر و مقاومت شهروندان غیرنظامی افغان در این سالها قدردانی کرد. در حالی که افکار عمومی آمریکا راضی به ادامه جنگ در افغانستان نیستند اما با فرماندهان خود در خصوص وفادار ماندن به این نبرد موافق هستند. بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران امریکایی و افغان بیم این را دارند که مبادا خاطره سالهای ابتدایی دهه ۹۰ در افغانستان تکرار شود. در آن زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق با خروج امریکایی ها از افغانستان همراه شد. خلا به وجود آمده این کشور را در آستانه جنگی داخلی و تمام عیار قرار داد. طالبان در همین فضا رشد کرده و بلافاصله قدرت را در دست گرفت.
خانم کلینتون در این سفر به صراحت پیام خود را به طالبان هم رساند: اتحاد استراتژیک میان آمریکا و افغانستان این پیام را به طالبان می رساند که قرار نیست ما از افغانستان برویم. آنها یا می توانند با کنار نهادن تروریسم بین المللی و متعهد شدن به پروسه صلح در افغانستان به ما بپیوندند و یا با نیروهای امنیتی مسلط افغان که مورد حمایت آمریکا هستند، روبه رو خواهند شد.

هیلاری همزمان با توسل به زبانی هشدارگونه اندکی نرمش در قبال طالبان نیز به خرج داد و تاکید کرد که واشنگتن همچنان به روند صلح متوقف شده با طالبان پایبند است. شبه نظامیان طالبان در ماه مارس بر مذاکره با امریکا مهر توقف کوبیدند و البته دلیل این مساله نیز اهمال واشنگتن در آزادی ۵ زندانی این گروه که در گوآنتانامو بودند، عنوان شد.
نام بردن از افغانستان به عنوان متحد استراتژیک ، بازخوردهای خوب و بد بسیاری را برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت. افغانستان در حال حاضر رابطه متلاطمی را با پاکستان تجربه می کند و در شرایطی که پس از سال ۲۰۲۴ و خروج آمریکایی ها باز هم افغانستان احساس خیانت از جانب همسایه را در دل داشته باشد، احتمال ایجاد تنش میان دو کشور بسیار خواهد بود.
افغانستان که یکی از ۱۰ کشور فقیر دنیا است با فاصله بسیار زیاد از استاندارد دیگر متحدان آمریکا قرار دارد. متحدان استراتژیک دیگر مانند کره جنوبی، آرژانتین، استرالیا و تایلند بسیار بیش از افغانستان قادر به دفاع از خود در برابر قدرت خارجی و آشوب های داخلی هستند.
نیویورک تایمز ۷ جولای / ترجمه : سارا معصومی

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.