این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟

گردآوری شده توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

برترین مجله اینترنتی ایران

روزنامه هفت صبح: دولت تازه که آمد و «پل چوبی» آخرین فیلم تحریمی حوزه هنری اکران شد بسیار ها یاد فیلم های دیگری افتادند که بعضی از آنها چندین سال است آنقدر در قوطی هایشان مانده اند که فراموش شده اند. «پاداش»، «گس»، «مهمونی کامی»، «خانه پدری»، «قصه ها»، «یک خانواده محترم»، «پریناز»، «صد سال به این سال ها»، «زمهریر»، «زاد بوم»، «خرس»، «فرزند صبح»، «آسمان محبوب» و «خیابان های آرام» از فیلم هایی می باشندکه روی پرده نیامدند.

بحث سر ارزش گذاری این فیلم ها و خوبی و بدیشان نیست. بسیار هایشان فیلم هایی می باشندکه در نمایش های محدود منتقدان تحسین شان کرده اند و بعضی دیگر هم مورد حمله شدیدترین نقدها قرار گرفتند اما بیشترشان توسط کارگردانان صاحبنامی ساخته شده اند که در سینمای ایران دارای سابقه می باشند. کیانوش عیاری، کمال تبریزی و افخمی بسیار های دیگر از فیلمسازان این فهرست نام های شناخته شده سینمای ایران می باشند.

البته این روزها بیشتر سازندگان و تهیه کنندگان این فیلم ها به دنبال آن می باشند که با تثبیت مدیریت حجت الله ایوبی تلاش های خود را برای کسب مجوز اکران فیلم آغاز کنند. باز شدن درهای خانه سینما هم سبب زنده شدن امیدهای تازهی در دل سینماگران شده است که شاید فضا برای اکران فیلم هایشان بازتر شود. فهرست زیر جهت یادآوری فیلم هایی است که شاید در توفان فیلم های اخیر نامشان را هم فراموش کرده باشید.

پاداش

کمال تبریزی کارگردان سینمای ایران در زمان ساخت پاداش بعد از فیلم همیشه پای یک زن در میان است به سراغ یک موضوع طنز دیگر رفت. در این میان این موضوع به مذاق مسئولان ارشاد بسیار خوش نیامد زیرا تبریزی در این فیلم یکی از مدیران مهم دولتی را نشان داده بود که به سفر حج می رود و در حالی که انتظار دارد در آنجا مانند یک شخصیت سیاسی با وی برخورد شود اما با او مانند یک فرد معمولی برخورد می گردد و همین امر سبب اتفاقات طنزی می گردد.

علیرضا سجادپور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اکران این فیلم به سبب اینکه گفته می شد خط مرزهای اعتقادی و سیاسی را رعایت نکرده، مخالفت کرد. در فیلم پاداش حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهمن زرین پور، آشا محرابی، رضا بهبودی، روح الله حق گوی لسان، اصغر نقی زاده، بهنام وطن و مرحوم احمد آقالو بازی کرده بودند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


خیابان های آرام

به جز فیلم «پاداش»؛ فیلم «خیابان های آرام» تبریزی نیز فرصت اکران پیدا نکرد. تبریزی در «خیابان های آرام» در قالب فیلمی طنز به تحولات اتفاقات سال ۸۸ پرداخته است. فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و فقط یک نمایش عمومی برای اهالی رسانه آن هم ساعت ۸ صبح در برج میلاد داشت.

نشستی هم برای فیلم برگزار شد اما دیگر هرگز فیلم اکران نشد هر چند دوره ای این فیلم تا مرحله اکران نیز رفت اما هرگز اکران نشد. در فیلم خیابان های آرام حسن معجونی، لعیا زنگنه، محمدرضا فروتن، رضا داودنژاد و نیکی کریمی بازی کرده اند.اهالی رسانه که فیلم را دیدند از آن استقبال کرده و فیلم خیابان های آرام را فیلم خوبی محسوب کردند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


قصه ها

فیلم سینمایی «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد هم امکان نمایش در دوره شمقدری را پیدا نکرد. بنی اعتماد فیلم «قصه ها» را با داخل مایه زندگی بخش مهمی از جامعه یعنی طبقه کارگران و اتفاقاتی که برای آنها رخ داده است، کارگردانی کرد اما هرگز موفق به نمایش آن نشد.

مجوزی که برای وی صادر شده بود مجوزی مجهول و گنگ بود به گونه ای که از طرفی امکان نمایش فیلم را برای شبکه ویدئویی مجاز کرده بود و از طرف دیگر امکان نمایش را برای آن ممنوع کرده بود.
در فیلم قصه ها جمع بسیاری از بهترین های سینمای ایران همچون فاطمه معتمد آریا، فرهاد اصلانی، حسن معجونی، باران کوثری، پیمان معادی، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان و مهدی هاشمی بازی کردند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


گس

کیارش اسدی زاده در اولین فیلم خود به نام «گس» تلاش کرده بود تا یک موضوع اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد. فیلم هر چند برای نمایش آماده شده بود اما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران مجوز نگرفت.

مسئولان ارشاد معتقد بودند که این فیلم تبلیغ خیانت در زندگی زناشویی است هر چند بیشتر کسانی که فیلم را دیدند معتقدند که خلاف این قضیه در فیلم وجود دارد.

فیلم از زمان ساخت فقط یک نوبت آن هم در سینما تک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد. در فیلم «گس» بازیگرانی همچون صابر ابر و شبنم مقدمی حضور داشتند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


مهمونی کامی

«مهمونی کامی» فیلم بعدی بود که از نسل تازه فیلمسازان دهه پنجم ساخته شد. علی احمدزاده کارگردان جوان سینمای ایران در اولین تجربه بلند خود به سراغ جوانانی رفته بود که یک روز خود را از شمال برای رسیدن به یک میهمانی درتهران صرف می کنند و در طول راه اتفاقات متفاوتی برای آنها می افتد.

این فیلم نیز به رغم آنکهب رای نمایش آماده شده بود اما هرگز اکران نشد. هر چند گفته می گردد مصطفی شایسته قصد دارد تا پروانه نمایش فیلم را در دولت تازه بگیرد و آن را اکران کند.

در فیلم «مهمونی کامی» بازیگرانی همچون نازنین فراهانی، پگاه آهنگرانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی و میسا مولوی حضوردارند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


گزارش یک جشن

ابراهیم حاتمی کیا که فیلم «به رنگ ارغوان» وی توسط جواد شمقدری از توقیف خارج شد و حتی در جشنواره فیلم فجر موفق به اکران شد و جوایزی نیز برای حاتمی کیا به دست آورد اما نتوانست فیلم دیگر خود را در این دوره اکران کند. حاتمی کیا فیلم «گزارش یک جشن» را که تحلیلی جامعه شناسانه از اتفاقات و حوادث سال ۸۸ بود را کارگردانی کرد اما معاونت سینمایی اجازه اکراناین فیلم را نداد و فیلم فقط یک بار آن هم برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

رئیس سازمان سینمایی معتقد بود که اکران نکردن این فیلم به نفع خود حاتمی کیاست و حاتمی کیا نیز در قبال این حرف سکوت کرد. هر چند گفته می گردد که سازمان سینمایی حق پخش این فیلم را خریداری کرده اما این روزها شنیده می گردد که محمد پیرهادی تهیه کننده، به دنبال اکران فیلم در دولت ایوبی است. در فیلم «گزارش یک جشن» مریلا زارعی، سیامک احصایی، مسعود رایگان و رویا تیموریان وجود دارند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


خانه پدری

کیانوش عیاری کارگردان سینمای ایران درآخرین ساخته خود به سراغ مردسالاری در جامعه ایران رفته است و در فیلم خانه پدری تلاش کرده نشان دهد که بخشی از حقوق زنان چگونه در پس این مردسالاری از بین می رود.

فیلم داستان قتل یک دختر توسط پدر و برادرش را که در دهه ۱۳۰۰ رخ می دهد روایت می کندکه نشان می دهد این قتل اثراتش تا دهه های بعد نیز می ماند.

فیلم هرگز به نمایش عمومی درنیامد و بعد از فشارهای رسانه ای و اصرار منتقدان و نویسندگان سینمایی فقط یک نوبت آن هم در سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

در زمان نمایش فیلم به صورت عمد یا سهوا فیلم از جایی که دختر به قتل می رسد ابتدا به نمایش درآمد اما بعد با یک توقف فیلم از ابتدا و پیش از صحنه قتل نمایشش را آغاز کرد. همین امر نیز مورد اعتراض کارگردان و منتقدان قرار گرفت اما در پایان فیلم مورد استقبال اهالی رسانه و منتقدان قرار گرفت. نیروی انتظامی نیز به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم در ساخت فیلم مشارکت دارد و هنوز رضایت خود را برای اکران فیلم اعلام نکرده است.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


یک خانواده محترم

فیلم «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی یکی از جنجالی ترین فیلم های سال های اخیر است. محمد آفریده تهیه کننده؛ فیلم را با همکاری سیما فیلم تهیه کرده است قبل از آنکه فیلم به نمایش دربیاید نسخه ای بی کیفیت از آن در شبکه قاچاق دست به دست شد و بینندگان فیلم در قبال آن موضع گرفتند. هر چند بعدها سازندگان فیلم اعلام کردند که فیلمی که به صورت غیرمجاز عرضه شده نسخه نهایی فیلم نیست.

«یک خانواده محترم» داستان خانواده ای را از دهه ۶۰ تا به امروز روایت می کند. بابک حمیدیان، مهران احمدی، آهو خردمند و پریوش نظریه بازیگران این فیلم می باشند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


پریناز

بهرام بهرامیان در فیلم «پریناز» به سراغ موضوعی جنجالی محور یعنی خرافه رفته است. بهرامیان در این فیلم تلاش کرده به نقد باورهای غلط و خرافه بپردازد.

فیلم با حضور حمید فرخ نژاد، فاطمه معتمد آریا، حسن نجاریان بازی های درخشانی دارد اما به سبب حساسیت موضوع آن تاکنون امکان اکران پیدا نکرده است اما اهالی رسانه که فیلم را دیده اند از آن استقبال کردند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


صد سال به این سال ها

سامان مقدم در فیلم «صد سال به این سال ها» داستان زندگی زنی را روایت می کند که در طول سال ها با تحولات اجتماعی زندگی شخصی اش نیز دچار تحول می گردد. فیلم که زمان آن نزدیک به دو ساعت است داستان زندگی ایران با بازی معتمد آریاست که قبل
از انقلاب در تحولات اجتماعی حضور دارد و زندگی وی تا پایان جنگ روایت می گردد.

دراین فیلم بازیگرانی چون پرویز پرستویی و رضا کیانیان نیز حضور دارند. مسئولان ارشاد با اکران این فیلم مخالفت کرده اند هر چند بارها این فیلم تا مرحله اکران پیش رفت و حتی در جدول نمایش نیز قرار گرفت و زمان نمایش آن مشخص شد اما هرگز رنگ پرده را به خودندید.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


زمهریر

علی رویین تن فیلم سینمایی «زمهریر» را به تهیه کنندگی سید ضیاء هاشمی ودرباره دفاع مقدس ساخت. فیلم ابتدا اجازه اکران از ارشاد نگرفت اما با فشارهای رسانه ای، مسوولان ارشاد فقط یک نوبت اجازه اکران فیلم را در سالن رسانه های برج میلاد دادند.

فیلم فقط یک نوبت اجازه اکران فیلم را در سالن رسانه های برج میلاد دادند. فیلم در جشنواره فیلم فجر و در ساعت ۱۲ شب به نمایش درآمد و بعد از آن جلسه نقد و بررسی فیلم نیز برگزار شد. جلسه نقد و بررسی فیلم تا ساعت چهار بامداد ادامه داشت و یکی از پرتنش ترین جلسات نقد و بررسی فیلم بود و منتقدان شدیدترین اعتراضات خود را به فیلم بیان کرده اند.

بعد از این نمایش نیز جواد شمقدری اجازه اکران فیلم را نداد زیرا معتقد بود که اگر این فیلم اکران شود ممکن است گروه هایی علیه فیلم تظاهرات کنند. هر چند در پایان دوران شمقدری مجوز نمیاش فیلم صادر شد اما این مجوز فقط برای نمایش محدود است.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


خرس

خسرو معصومی در آخرین فیلم خود «خرس» باز همس راغ لوکیشن شمال کشور رفته بود و این بار داستان یک رزمنده بازگشته از جنگ را روایت می کرد. فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از جشنواره در یک تصمیم تعجب برانگیز مجوز اکران خارجی فیلم صادر شد اما مجوز اکران داخلی صادر نشد. در فیلم «خرس» فرهاد اصلانی، پرویز پرستویی و مریلا زارعی حضور دارند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


فرزند صبح

ساخت فیلم «فرزند صبح» که به بخشی از زندگی حضرت امام خمینی می پردازد؛ از سال ها قبل آغاز شده بود و بسیاری منتظر نمایش فیلم بودند اما بینتهیه کننده فیلم و بهروز افخمی کارگردان دربارهٔ تدوین فیلم اختلاف نظر به وجودآمده بود و تهیه کننده که دیگر نمی خواست سرمایه اش بیش از این معطل بماند فیلم را بدون رضایت افخمی در جشنواره فیلم فجر اکران کرد.

همین نمایش فیلم سبب اعتراضات شدید افخمی شد و وی در نشست خبری غیررسمی فیلم در سالن همایش های برج میلاد به این رفتار تهیه کننده اعتراض کرد. فیلم تا امروز نیز به نمایش درنیامده است. منتقدان البته به فیلمی که در برج میلاد دیدند، اعتراض های فراوانی داشتند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


آسمان محبوب

«آسمان محبوب» یکی از مهجورترین فیلم های مهرجویی در سال های اخیر است. فیلم «آسمان محبوب» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما مورد استقبال قرار نگرفت. با وجود اینکه در فیلم بازیگرانی همچون مانی حقیقی و علی مصفا حضور داشتند، فیلم بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر هرگز امکان اکران پیدا نکرد.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


زادبوم

فیلم «زادبوم» ساخته ابوالحسن داودی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما بعد از جشنواره به سبب مسائلی که برای فیلم به وجود آمد اجازه اکران نگرفت. در فیلم «زادبوم» بازیگرانی مانندبهرام رادان و مسعود رایگان حضور دارند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


این یک رویاست

فیلم سینمایی «این یک رویاست» به کارگردانی محمود غفاری که با هزینه اندک و با یک گروه کوچک تولید شده است قرار بود سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید اما به رغم آنکه فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد و حتی سازندگان فیلم نیز برای نمایش آن همکاری خوبی کردند اما فیلم به نمایش درنیامد و یکی از غایبان اصلی جشنواره فیلم فجر مسحوب شد.

به نمایش درنیامدن فیلم در ایران درحالی اتفاق افتاد که فیلم این یک رویاست در جشنواره های جهانی همچون سه قاره نانت درخشیده بود و حتی یکی از بخت های اصلی حشور در جشنواره فیلم کن بود.

در فیلم سینمایی «این یک رویاست» حدیث میرامینی، الهام کردا، مهدی پورموسی، بهرنگ علوی، حمید ابراهیمی، زهرا ایمانی و مهران رجبی حضور دارند.

این فیلم های توقیفی را خواهیم دید؟


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.