این مردم یکدیگر را در آغوش خواهند کشید؛ حتی اگر شما سنگ پرت کنید / امیر قادری دربارهٔ‌ی حرف‌های دیروز سلحشور/ یادداشت‌های روزانه برای “کافه سینما”-۱۲

۸ م دیماه ،

جمعه, ۰۸ دی ساعت ۲۱:۴۱ کافه سینما

(۱۵۶+) (۵-) (۳۸ نظر مردم در ساعات اخیر) کافه سینما-امیر قادری: این یعنی آغاز همان بحران که باید ازش ترسید. فرج‌الله سلحشور، کارگردان یوسف پیامبر (ع)، اعلام کرده: «اگر روند فیلمسازی و سریال‌سازی به همین منوال ادامه یابد؛ به جایی می‌رسیم که محجبه‌های ما در خیابان‌ها، سنگسار می‌شوند.» فکرش را بکنید که راوی داستان‌های دینی، معلم اخلاق و فیلمسازی که از نظام بودجه می‌گیرد تا دربارهٔ‌ی ارزش‌ها و نکته‌ها و ایده‌های خوب و درست، فیلم و سریال بسازد؛ امکانی که بسیاری دیگر از آن برخوردار نیستند، مخاطبان واقعی‌اش، مردم ایران، را در ذهن‌اش چنین تصور می‌کند. مردم نادان و خطرناکی که از نظر او، نه تنها تا این حد تحت تاثیر و گوش به فرمان‌اند؛ که با تماشای فیلم و سریال، مسیرشان را به راحتی تغییر می‌دهند؛ بلکه از آن هم بدتر، به هیولاهای وحشتناکی تبدیل می‌شوند که در خیابان‌ها، به شهروندها و خانم‌های باحجاب، سنگ پرت می‌کنند!

مهمان مامان

بحث‌ عدل و انصاف و رانت و تاثیر استعداد را فعلا کنار می‌گذاریم. امیدوارم متوجه خطر اصلی باشید. تزریق پول و امکانات، به یک گروه خاص، خارج از ارتباطی که با مردم‌ کشورشان برقرار می‌کنند یا نه، در طول زمان فیلمسازانی تولید کرده (بعید است آقای سلحشور از روز اول چنین درک و فهم اجتماعی داشته باشد)، که تصویرشان از مخاطب‌، چنین موجود احمق و دست و پا بسته و وحشی است. کمک به همدلی و پیشرفت ملت، و تلاش برای توسعه و بهتر شدن و پیشرفت به کنار، چنین فیلمسازی با طرز فکر و حرف‌هایش ضربه‌ای به مردم و اجتماع امروزمان می‌زند که قابل درک و گفتن نیست. آگاهانه یا ناخودآگاه، نتیجه چنین حرف‌هایی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، عمیق‌تر شدن شکاف‌‌های اجتماعی و پاره پاره کردن مردم و کشور است.

این است حاصل ماجرا. گروه‌های اشرافی تولید شده از پول نفت، چه در قامت مدعیان ارزش‌ها و چه روشنفکری، آن قدر از داد و ستد مستقیم با مردم‌شان فاصله گرفته‌اند؛ آن قدر نیازشان از مخاطب مرتفع شده، آن قدر در محیط‌های محدود و ایزوله و دربسته، بی تحمل هیچ فشاری از سوی مردم و اجتماع و مخاطب و مشتری، زندگی و کار و فکر کرده‌اند؛ که کم کم نظرشان دربارهٔ‌ی مخاطبان واقعی، صاحبان اصلی کالاها، آن کسانی که قاعدتا محصول هنری، باید برای مصرف آن‌ها تولید شود؛ تبدیل به چنین ایده‌های فانتزی شده. برای فیلمساز مدعی ارزش ما، مردم ایران در آینده امکان دارد تبدیل به وحشی‌هایی بشوند که به سوی هم‌وطن‌های‌شان سنگ پرتاب کنند.

اما این اتفاق نخواهد افتاد فرج‌الله سلحشور. هر چه قدر هم تلاش کنی، این اتفاق نخواهد افتاد. بر خلاف آن چه گفتی، فردا روز؛ این مردم همدیگر را درک خواهند کرد. این مردم همدیگر را دوست خواهند داشت.

امیر قادری/ کافه سینما

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.