این یک «نقطه» متفاوت و خواندنی است

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «نقطه» مجموعه مقالات درباره روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه به قلم دکتر حسین انتظامی از سوی انتشارات خبر امروز منتشر شد. این مقالات پیش تر به صورت پراکنده منتشر شده بود و حالا با ویرایش جدید و به روز شدن برخی اطلاعات مفید آن برای مدیران رسانه و علاقمندان حرفه روزنامه نگاری، به صورت مدون بازنشر شده است.

این کتاب یک دوره کامل آموزشی است برای آنها که می خواهند روزنامه نگاری را به شکل حرفه ای بیاموزند و با اصول و جزئیاتی حیاتی از مدیریت در یک موسسه مطبوعاتی آشنا شوند. «نقطه» یک کتاب آموزشی جمع  و جور برای پاسخ به سوالاتی است که گاه با دیدن یک تیتر، یک گزارش و یا جهت گیری خاص یک رسانه مکتوب یا الکترونیک به ذهن تان خطور کرده است.  

«یک نکته کوتاه درباره تیتر زنی، سردبیر را به رسمیت بشناسیم، سیاسیون، رسانه‌ها را می‌خرند؟، آتش نشانان نمی‌توانند دور کاری کنند، الکترونیک، ‌دیجیتال، سایبر یا آنلاین؟، فرق دانشنامه با دایره‌المعارف!، عمق یک سانتی متری، گوشمالی انگلیس؟، خاطره دیالکتیکی، راه حل شابلونی، مقام آگاه، یک فرمول ساده برای گمانه‌زنی تیراژ، زرد کم ‌رنگ، زرد پر ‌رنگ، روزنامه‌‌‌‌های یک میلیونی و…» از جمله عناوین بخش های مختلف این کتاب است.

دکتر شهین دخت خوارزمی، محقق، مترجم و استاد دانشگاه، دارای دکترای روانشناسی و ارتباطات از دانشگاه ایندیانا در مقدمه ای که برای کتاب نوشته، با اشاره به سابقه آشنایی با حسین انتظامی تاکید کرده که شمار کسانی که دلسوزانه و مسؤلانه، مدام در این اندیشه باشند که چگونه دانش و تجربه حرفه‌ای خویش را در راه حل مسائل مهم کشور و بهبود وضعیت آن به کار گیرند، چندان زیاد نیست و نویسنده کتاب را «تیزهوش و دوراندیش، خلاق و نوآور، سازمانده و مدبر، توسعه خواه و خستگی‌ناپذیر، دوستدار جوانان جویای فرصت برای ورود به عرصه‌های ناآشنا و پر خطر و البته کارآفرین فرهنگی» معرفی کرده است.

وی در بخشی از مقدمه خود با اشاره به پیشتازی نویسنده در امر روزنامه نگاری آنلاین در ایران و مسئولیت های مختلف وی در عرصه های فرهنگی آورده است: «کتاب حاضر، مجموعه‌ای است از نوشته‌ها و گفتارهای انسانی که به نظر می‌رسد غم توسعه ایران دمی او را آرام نمی‌گذارد… حضور فعال در موقعیت‌‌های مختلف مدیریتی و فرهنگی تجربه‌ها و دغدغه‌هایی را فراهم می‌آورد که در ترکیب با احساس مسؤلیت در قبال سرنوشت رسانه‌ها به ویژه مطبوعات، ارزش اطلاعات و دانش و دیدگاه‌ها و توصیه‌های مندرج در این کتاب را دو چندان کرده است. مقاله‌ها و گفتارها، تنوعی گسترده از موضوع‌‌های گوناگون را در بر دارند. نگارش نیز از ساختاری پر تنوع و تازه برخورداراست. گاه بیان هوشمندانه خاطره و تجربه است و گاهی دیگر متن در قالب شیوه نامه ارائه می‌شود. بدین لحاظ کتاب می‌تواند برای پیوستاری از مخاطبان گوناگون مفید باشد به ویژه سیاست گذاران عرصه مطبوعات، ناظران از جمله هیأت نظارت بر مطبوعات، مدیران مطبوعات و روزنامه‌نگاران و دانشجویان و پژوهشگران و مدرسان ارتباطات و نظام آموزش رسانه‌ها و اعضای تشکل‌‌های صنفی مطبوعات. دغدغه اصلی نویسنده کمک به اصلاح وضع موجود است که آن را مطلوب نمی‌داند. گاه خطابش به مسئولانی است که در اجرای قوانین موجود به خطا رفته‌اند و گاه مخاطبش صاحبان مطبوعات خصوصی است که به رغم محدودیت‌ها و فشارهای نفس گیر موجود، انرژی نهفته‌ای دارند که می‌تواند از طریق ائتلاف و تشکیل بنگاه، دست کم بخشی از این انرژی صرف حل مشکلات اقتصادی صاحبان این حرفه شود و البته نگرانی عمده نویسنده مسائل درهم تنیده کارگزاران مطبوعات خصوصی و روزنامه‌نگارانی است مظلوم و تحت فشار که برای حل آن‌ها ایده‌های مفیدی ارائه می‌دهد. ولی به‌طور تلویحی چنین استنباط می‌شود که نویسنده به یک اصل مهم اعتقاد دارد‌: مطبوعات شکوفا و پاسخگو و پیشرفته، اهرم توسعه ملی است ولی وضعیت کنونی مطبوعات کشور، از عدم تعهد نهادین نظام حاکمیت به این اصل نشان دارد.»

خوارزمی که در سال ۸۸ به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی‌الکترونیک در ایران شناخته شد، در پایان مقدمه خود تصریح کرده است: «خواندن این کتاب را به کسانی توصیه می‌کنم که مایلند ضمن فهم عمیق‌تر مسائل پنهان و آشکار صنعت مطبوعات کشور، برای مدیریت کارآمد این رسانه مهم نیز، راهکار عملی بیابند. »

تا کنون از حسین انتظامی، کتاب های «روزنامه نگاری و روزنامه داری»، «مدیریت مطبوعات»، «روایت رویت» و «دغدغه های امروز مطبوعات» منتشر شده که دو عنوان نخست، تنها متون بومی در حوزه مدیریت مطبوعاتی به شمار می آیند. همچنین «ناوبری وب» عنوان کتاب جدید انتظامی است که به زودی روانه بازار نشر می شود.

این کتاب با قیمت ۴هزار تومان منتشر و توزیع شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.