ایهود باراک که بود و چرا استعفا کرد؟

۰۸م آذر ،

جنگ ۸ روزه با این که به پایان رسیده است اما آثار آن هر روز بیشتر رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می دهد.در آخرین تحرکات بعد از جنگ ۸ روزه، در خبرها آمده است که ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرده که حداکثر تا سه ماه دیگر از مقام خود کناره‌گیری و از دنیای سیاست خداحافظی می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، جنگ ۸ روزه با این که به پایان رسیده است اما آثار آن هر روز بیشتر رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می دهد.در آخرین تحرکات بعد از جنگ ۸ روزه، در خبرها آمده است که ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرده که حداکثر تا سه ماه دیگر از مقام خود کناره‌گیری و از دنیای سیاست خداحافظی می‌کند.

اما ایهود باراک کیست و چرا بعد از جنگ ۸ روزه استعفا داده است؟

«ایهود باراک» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در جنگ‌های سال ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ شرکت کرد و شهرت خود را از طریق مجموعه ترورهایی که یگان کماندو به ریاست وی انجام داد از جمله ترور «ابو جهاد» و «ابو ایاد» از رهبران سازمان‌ آزادی‌بخش فلسطین در تونس و نیز تعدادی دیگر از رهبران فلسطین در بیروت، به دست آورد و از جمله فرماندهان نظامی اسرائیل است که نشان‌ها و مدال‌های بسیاری به سبب خدمت به اسرائیل کسب کرد.

باراک از لحاظ فکری خواهان خروج یکجانبه اسرائیل از اراضی فلسطینی و ترسیم مرزهای شهرک‌های صهیونیستی است که تحت سلطه اسرائیل باقی بماند و همچنین یک منطقه امنیتی وسیع در مرز با اردن ایجاد شود که شامل پایگاه‌های کنترل و اخطار زودهنگام و مشرف به کوهستان‌ها باشد و اسرائیل می‌تواند شهرک‌های دور افتاده را وارد این مرز کند.

وی در سال ۱۹۵۹ به ارتش اسرائیل پیوست و در دو جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ شرکت کرد اما وی در اوایل دهه هفتاد قبل به سبب اجرای چندین عملیات یک گروه از کماندوها به ریاست وی که گروه «sayeret Matkal» نامیده می‌شود، به شهرت در ارتش اسرائیل دست یافت و از مهم‌ترین عملیات‌های این گروه ترور سه تن از رهبران سازمان‌آزادی‌بخش فلسطین در بیروت است.

عملیات دومی که شهرت باراک در ارتش اسرائیل را بیشتر کرد و سبب شد وی چندین نشان و مدال دریافت کند، عملیات آزادسازی یکصد گروگان اسرائیلی بود که در فرودگاه عنتیبی اوگانادا در سال ۱۹۷۶ در داخل یک هواپیما ربوده شده بودند.

وی پس از هتک حرمت مسجدالاقصی از سوی «آریل شارون» رهبر وقت حزب لیکود در سپتامبر سال ۲۰۰۰ که با حراست بیش از ۳ هزار سرباز انجام شد، انتفاضه دوم فلسطینیان با نام انتفاضه الاقصی آغاز شد که باراک به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی سرکوب فلسطینیان را آغاز و حدود ۴۰۰ فلسطینی را در جریان انتفاضه شهید کرد و پس از آن در فوریه سال ۲۰۰۱ نخست وزیری را به شارون محول کرد.

باراک که گفته می‌شود اولین قربانی جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه است، اکنون در حالی از سمت خود استعفا داده که هنوز چند روزی از اعلام آتش بس در غزه سپری نشده است.

وی که مدافع سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل علیه جهان اسلام است درست چند روز پس از پایان جنگ ۸ روزه که به نفع مقاومت اسلامی تمام شد، خداحافظی خود را از قدرت اعلام کرده و به نظر می‌رسد اولین پس لرزه‌های شکست اسرائیل در جنگ ۸ روزه باشد. محافل خبری صهیونیستی کناره‌گیری باراک را ناگهانی و غافلگیرکننده و فاقد دلیلی روشن دانسته‌اند.

این در حالی است که برخی رسانه‌های غربی و نیز استراتژیست‌های کشورهای اسلامی از جمله در لبنان و فلسطین، کناره‌گیری باراک را نتیجه شکست مستقیم او در کوبیدن طبل جنگ علیه مردم فلسطین دانسته‌اند.

خداحافظی ناگهانی باراک از آن‌رو غیرمنتظره اعلام شده که وی یک دوره نیز اول‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و انتظار می‌رفت در انتخابات پیش‌رو که دو ماه دیگر برگزار می‌شود، فعالانه حضور پیدا کند لیکن ناتوانی در پیشبرد جنگ علیه مردم فلسطین او را وادار به کناره‌گیری از قدرت کرده است.

وی خبر استعفای خود را در یک کنفرانس خبری در مقر وزارت جنگ در تل‌آویو اعلام کرد و اعلام کرد: «تصمیم گرفته‌ام از فعالیت سیاسی استعفا کنم و در انتخابات آتی کنست شرکت نکنم. می‌خواهم وقت بیشتری را صرف خانواده‌ام کنم.»

اما در حالی که بسیاری از تحلیلگران استعفای ایهود باراک را زمینه‌ساز شرکت در انتخابات آتی کنست تلقی می‌کردند وی اعلام کرد که پس از تشکیل کابینه تازه در ژانویه در انتخابات آتی پارلمان اسرائیل شرکت نخواهد کرد تا به این ترتیب یکی دیگر از دلایل شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه رونمایی شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.