ای قرص پرتوان! برس به داد این ناتوان

۱۴اردیبهشت،
ممتاز نیوز : دستکاری در کار مغز همواره فکر دانشمندان و حتی مردم عادی را به خود مشغول کرده است. از وقتی که انسان پی به فعالیت پیچیده و توانایی‌های بالای مغز برد همواره برای رسیدن به قدرت هوشی بالاتر در تلاش بوده است. در این میان تلاش دانشمندان، مردم عادی را از قافله عقب نگه نداشته‌ به گونه‌ای که بعضی‌ها با مصرف موادغذایی به‌خصوص بعضی گیاهان سعی در افزایش حافظه دارند. بعضی دیگر از داروهای مصنوعی برای افزایش حافظه و توانایی مغز استفاده می‌کنند. شاید شما هم در شب‌های امتحان از این داروها مصرف کرده باشید یا حداقل کسانی را می‌شناسید که قبل از امتحان برای تقویت قوای فکری خود دارو مصرف می‌کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خورشید ؛ اما تحقیقات نشان داده دانش‌آموزانی که از داروهای افزایش حافظه استفاده کردند حتی نمره‌های پایین‌تری نسبت به همکلاسان خود کسب می‌کنند. اغلب آنها به تصور تأثیر این داروها برهوش دست به مصرف بی‌رویه آن می‌زنند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده که مسئولان از وجود این قرص‌ها در بین دانش‌آموزان و دانشجویان ابراز نگرانی کرده و اخطارهای بسیاری داده‌اند. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص سوء مصرف مواد محرک و ریتالین با توجه به فصل امتحانات اخطار داد وگفت: فریب اطلاعات غلط در مورد ریتالین را نخورید. دکتر محمدباقر صابری‌ زفرقندی با بیان این مطلب گفت: بعضی از اشخاص به‌خصوص دانشجویان و دانش‌آموزان برای موفقیت در امتحانات اقدام به مصرف مواد آمفتامینی ازجمله قرص ریتالین می‌کنند.

وی افزود: ریتالین دارویی است که در دسته داروهای محرک قرار دارد و فقط در موارد نادر از جمله در مورد بیش‌فعالی کودکان با تجویز و زیر نظر روانپزشک کاربرد دارد بنابراین هرگونه استفاده غیرمجاز از آن به شدت آسیب‌زاست و سبب وابستگی جسمی و روانی می‌شود. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: بسیاری از اشخاصی که گرفتار اعتیاد به مواد محرک شده‌اند براساس باورهای غلط و ناآگاهانه بوده است. وی تصریح کرد: اطلاعات غلطی که در مورد احتمال افزایش موفقیت در امتحانات در دانش‌آموزان یا تناسب اندام در زنان با مصرف این‌گونه داروها شایع شده کاملا فاقد مبنای علمی بوده و متأسفانه این انتخاب غلط که بیشتر تحت تأثیر القای دوستان یا اشخاص سودجو اتخاذ می‌شود، دریچه‌ای برای اعتیاد مواد محرک در کشور ما شده است. داروهایی که برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند از ویژگی‌های اصلی داروهای محرک (مانند کوکائین، افدرین و آمفتامین‌هایی چون ریتالین)‌ توانایی آنها در افزایش انرژی مغز و تمرکز است.

آنها تمرکز روی کار و درس خواندن برای مدت طولانی را افزایش می‌دهند. ریتالین دارویی است که برای درمان بیش‌فعالی در کودکان استفاده می‌شود؛ اما اشخاص سالم از آن برای افزایش تمرکز و دقت استفاده می‌کنند. بیشتر این اشخاص دوست دارند به جای آنکه تلاش بیشتری برای درس خواندن کنند با مصرف قرص راحت‌تر درس بخوانند. دانشمندان همواره در مورد استفاده غیرپزشکی از این داروها اخطار می‌دهند و عنوان می‌کنند که عوارض جانبی داروهای افزایش توان وحافظه آنقدر مهم است که نباید بدون سبب از آنها استفاده کرد. ریتالین و سایر داروهای محرکی چون متادات، استراترا و… برای درمان اختلال کمبود توجه در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما این داروها توسط ۱۵ تا۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه برای پیشرفت تحصیلی استفاده می‌شود که البته همه این داروهای محرک می‌توانند سبب واکنش‌های روانی شوند. به عنوان مثال توهم، جنون، سوءظن و فقدان بصیرت (پارانویا)‌، هذیان و افکار آشفته از مصرف این داروها به‌وجود می‌آید.

همچنین فرد مصرف‌کننده دچار واکنش‌های روانی به صورت توهم‌های بینایی و حسی به صورت احساس حرکت حشره، مار و کرم می‌شوند. اخطارهای پزشکی را جدی بگیرید احتمال وابستگی و سوءاستفاده از این نوع دارو بسیار بسیار است. اگرچه وابستگی جسمانی به ریتالین همانند موادمخدری نظیر تریاک و شبه‌مرفین‌ها گزارش نشده است؛ اما پزشکان بر وابستگی روانی و نیاز به افزایش میزان مصرف آن که پدیده تحمل (Tolerance) نامیده می‌شود، اتفاق‌نظر دارند. از علائم ترک جسمانی و روانی این قرص می‌توان به دردهای عضلانی، خواب‌آلودگی و افسردگی اشاره کرد. مصرف با تجویز پزشک این دارو برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود. در مصرف طولانی‌مدت آن، بهتر است آزمایش‌های منظم شمارش سلول‌های خونی، شمارش افتراقی و شمارش پلاکت‌ها نیز انجام گیرد. در صورت عدم بهبودی پس از یک ماه مصرف، باید دارو را قطع کرد.این دارو نباید برای درمان حالت‌های خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها استفاده شود. افزایش درجه حرارت بدن، بی‌نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.