بااین علائم شاید شما هم سنگ کلیه داشته باشید!

رشد این سنگ ها معمولا بدون هیچ عارضه جانبی و بسیار سریع است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،متداول ترین نوع سنگ کلیه از نوع کلسیمی است که معمولا به شکل اگزالات کلسیم است. اگزالات ماده ای است که به صورت طبیعی در انواع مواد غذایی یافت می شود.

میزان اگزالات در بعضی میوه ها و سبزی ها و آجیل و شکلات بیشتر است. کبد نیز قادر به تولید اگزالات است. نوع تغذیه، دریافت مقادیر بالای ویتامین D، عمل جراحی بای پس روده و اختلال در سوخت و ساز بدن می تواند منجر به افزایش کلسیم و اگزالات در ادرار شود.

سنگ های کلسیمی در برخی موارد به صورت کلسیم فسفات رسوب می کند. سنگ های استرووایتی Struvite؛ این سنگ ها در واکنش کلیه به عفونت های ادراری ساخته می شود.

سنگ های اسید اوریک؛ این سنگ در افرادی تولید می شود که کمتر آب می نوشند و میزان پروتئین موجود در غذای آنان بیشتر است، همچنین این نوع سنگ در افراد مبتلا به نقرس نیز دیده می شود.عوامل ژنتیکی نیز در بروز سنگ اسید اوریک موثر است.

سنگ های سیستئین؛ منشاء این نوع سنگ معمولا ژنتیکی است و به دلیل دفع بیش از حد اسید آمینه در کلیه ها رخ می دهد. با توجه به گرمای جهانی، تعداد بیماران مبتلا به سنگ کلیه طی سه دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. هیدراته کردن بدن (آبرسانی) یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از بروز سنگ کلیه است.

باشگاه خبرنگاران

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.