بابا برقی رایانه خود باشید!

فروردین ۱۴۰۳

از وقتی پای لپ‌تاپ‌ها در میان رایانه‌ها باز شد، موضوع کنترل بر میزان مصرف رایانه‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرد.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، لپ‌تاپ‌ها با باتری کار می‌کنند و صاحبان آن‌ها دوست دارند رایانه‌‌هایشان بیشتر روشن بماند. به همین دلیل مایکروسافت از ویندوز XP تا به ویندوز ۸ امکان تنظیم میزان مصرف رایانه را در اختیار کاربران ویندوز قرار داده است اما تنظیمات میزان مصرف رایانه چه معنایی دارد؟

قطعات مختلف رایانه به طور پویا از انرژی مصرف می‌کنند. یعنی می‌توانند در هنگام نیاز قوی‌تر یا در هنگام بی‌کاری ضعیف‌تر عمل کنند و بالطبع، انرژی بیشتر یا کم‌تری صرف کنند.

به عنوان مثال USBها همیشه مقدار کمی انرژی مصرف می‌کنند، در حالی که ممکن است شما هیچ وسیله‌ای به آن‌ها متصل نکرده باشید. این پورت‌ها همیشه گوش به زنگ می باشند تا اگر وسیله‌ای به آن‌ها متصل شد، کار خود را آغاز کنند و این گوش به زنگی، یعنی مصرف انرژی. هارددیسک همیشه روشن است تا رایانه بتواند به کار خود ادامه دهد و خاموش شدن آن، به معنای Sleep شدن رایانه است.

حال اگر رایانه خود را برای چند ساعت روشن رها کرده باشید، هارددیسک چه طور عمل کند؟ آیا خاموش شود یا همچنان روشن باقی بماند؟ نمایشگر یکی از پر مصرف‌ترین قطعات رایانه است و هر اندازه که روشنایی بیشتری داشته باشد، مصرف آن نیز بالا می‌رود. شاید در هنگام کار با لپ‌تاپ‌ها، بد نباشد کمی از نور نمایشگر کاست و چند دقیقه‌ای به دوام باتری افزود.

این نوع مثال‌ها را می‌توان در مورد بیشتر قطعات رایانه تکرار کرد و با تفکر دقیق دربارهٔ آن قطعه، برنامه‌ای کاملا شخصی برای رایانه خود در نظر گرفت. برای این که این برنامه‌ریزی را اعمال کنید، به Power Options نیاز خواهید داشت.

برای دسترسی به این واسط در ویندوز ۷ و ۸ به مسیر

Control Panel\Hardware and Sound\Power Options

مراجعه کنید. بـه طور پیش‌فـرض در رایانه‌ها با سه حالت از قبل تعریف شده Balanced ،Power Saver و High Performance رو‌به‌رو خواهید بود. این سـه حالت، سه برنامه از قبـل تعیین شـده برای مدیریت میزان مصرف انرژی است. البته لپ‌تاپ‌ها متناسب با تنظیمات کارخانه می‌توانند انتخاب‌های بیشتری نیز داشته باشند.

برای درست کردن یک برنامه کاملا شخصی برای خودتان نیز می‌توانید از دکمه Create Power Plan در ستون سمت چپ این واسط بهره بگیرید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.