بابک برزویه : بد نیست فیلم تئاترها را همراه نمایشنامه عرضه کنیم

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

آرشیو خبرنمایش کد مطلب: ۳۹۳۷۳     

پرونده ویژه / فیلم تئاتر(۵)

ارسال به دوست    نسخه چاپی نسخه چاپی   

بابک برزویه که طی این چند سال یکی از کسانی است که پروژه فیلم تئاترها را مدیریت کرده ، معتقد است: فیلم تئاترها باید شکیل تر از هر اثر تصویری دیگری به بازار ارائه شود. پیشنهاد او به طور مشخص ارائه فیلم تئاترها به همراه نمایشنامه آن اثر در بازاری محدود است.

سه شنبه ۱۹ آذر ساعت ۱۳:۳۲

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین تماشاخانه ایرانشهر طی چند سال اخیر و پس از برگزاری آیین های افتتاحیه برای نمایش ها به فکر تهیه فیلم از تئاترهایی که در این تماشاخانه به روی صحنه می رود افتاد و برای این پروژه بابک برزویه مدیریت کار را بر عهده گرفت. حالا آرشیوی از آثار اجرا شده در این تماشاخانه موجود است که شاید بتوان آنها را یکی از اولین قدم های عملی شدن پروژه فیلم تئاترها دانست.
بابک برزویه ابتدا دربارهٔ انتصاب حسین مسافر آستانه به مدیریت موسسه رسانه های تصویری می گوید: بدون شک او که یک مدیر تئاتری و با ذوق است می تواند اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بزند اما به نظرم در وهله اول باید کمی به شکل ارائه فیلم های شبکه نمایش خانگی به طور کلی سامان داده شود. چرا که به نظرم ارائه فیلم ها در سوپرمارکت ها توهین به شعور مخاطبان است. به طور مشخص هم تماشاگران تئاتر حتما مخاطبان خاص تری می باشند و اصلا نمی شود تصور کرد با آنها چنین برخوردی شود.
او ادامه می دهد: باید بپذیریم مخاطبین تئاتر مخاطبین محدودی می باشند البته ممکن است در صورت رخ دادن این اتفاق بر شمار مخاطبان افزوده شود. حتی بسیاری از دوستان هنوز نمی دانند که چیزی به اسم فیلم تئاتر هم وجود دارد و می توانند آنها را تهیه کنند. چون به شکل محدودی ارائه می گردد. به نظرم اگر فیلم تئاترها به شبکه نمایش خانگی بیایند در کل به نفع تئاتر است.
برزویه که فیلم تئاترهای بسیاری را تهیه کرده دربارهٔ نکات فنی این کار توضیح می دهد: اول اینکه حتما باید در این کار از صدابردار حرفه ای استفاده کنیم. به هر حال وقتی تئاتری ضبط می گردد دیگر آن ارتباط تماشاگر با صحنه از بین می رود . ما سعی کردیم این حس و حال در تدوین ها لحاظ شود تا ارتباط تماشاگر با صحنه موقع دیدن فیلم حفظ شود.
او دربارهٔ ضعف بعضی فیلم تئاترهای ارائه شده نیز می گوید: البته می توان گفت هر کاری ممکن است ضعفی داشته باشد اما این را هم باید در نظر گرفت که هر تئاتری جذابیت اینکه تبدیل به فیلم تئاتر بشود را ندارد. در واقع موقع دیدن تئاترها می بینیم بعضی از تئاترها چه به لحاظ دراماتیک و چه بصری و بازی ها بسیار جذاب است اما همه تئاترها حتی روی صحنه هم جذاب نیستند.از اینها قبل حتی ممکن است تئاتری روی صحنه جذاب باشد اما فیلم آن نتواند آن جذابیت را داشته باشد. اما می پذیرم به لحاظ فنی هم ممکن است گاهی ما اشتباهاتی داشته باشیم. در یک سال اخیر برای بهتر شدن کارها ما از کارگردان ها خواهش می کنیم هنگام تدوین فیلم ها کنارمان باشند و نظرات خود را بدهند.
بابک برزویه با این توضیح که برای ضبط تصویر یک تئاتر حتما بیش از ۳ بار یک نمایش را می بیند و برای ضبط نیز حتما از ۵ دوربین بهره می گیرد در انتها دربارهٔ شکل ایده آل ارائه فیلم تئاترها عقیده اش را اینگونه بیان می کند: به اعتقاد من از آنجا که مخاطبین تئاتر خاص می باشند و اگر یکبار به شکل گسترده فیلم تئاتر در بازار ارائه شود و به شکست برسد دیگر کمتر کسی سراغ این کار می رود،بهتر است از ابتدا به شکل اجرایی محدودتری فکر کنیم تا فرهنگش جا بیافتد. به طور مثال می توان فیلم تئاترها را همراه نمایشنامه اثر ارائه کرد تا مخاطبین واقعی خود را پیدا کند.همین مخاطب خاص ارزشمند می باشند.
 


Loading...


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.