بابک زنجانی تیتر اول رسانه های تاجیکستان

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

 مسایل مربوط به بابک زنجانی حدود دو هفته است که رسانه های تاجیکستان را به خود مشغول کرده، بطوری که بیشتر این رسانه ها به دنبال پاسخ این سوال هستند که ˈدو میلیارد و ۶۰ میلیارد دلار گم شدهˈ کجاست؟

بانک ملی تاجیکستان: سند زنجانی ساختگی استˈ، ˈبابک زنجانی در اوینˈ، ˈسرنوشت شرکت های زنجانی در تاجیکستان چه می شود ˈ، ˈزنجانی از صعود تا سقوط و رقص او در نارکˈ، ˈزوایای بازداشت بابک زنجانیˈ از جمله عناوینی است که رسانه های تاجیکستان در روزهای اخیر به آن پرداخته اند.

این مطالب که بطور عمده به نقل از رسانه های ایران در رسانه های تاجیکستان نقل شده، حاوی برخی تحلیل ها در باره بابک زنجانی است.

برخی از رسانه های تاجیک در مقالاتی در ارتباط با بابک زنجانی نظام بانکی کشورشان را زیر سوال برده اند.

خبرگزاری آسیاپلوس در مقاله ای با یادآوری جعلی بودن سند ارائه شده بابک زنجانی در مورد پرداخت دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار پول نفت به ایران از طریق بانک ملی تاجیکستان، این سوال را مطرح کرده که، چگونه این سند بانک ملی به دست این تاجر ایرانی افتاده است، درحالی که برگه یاد شده سندی عادی نبوده که این تاجر بتواند آن را بسادگی در اختیار داشته باشد.

آسیاپلوس با اشاره به اینکه تاکنون بانک ملی تاجیکستان در باره این قضیه به جز یک اظهار کلی، موضع خود را مشخص نکرده است، اضافه شده است: به چه علت بانک ملی تاجیکستان در مورد سندی که بابک زنجانی با نام بانک ملی تاجیکستان آن را به ایران ارایه کرده، تحقیق نمی کند؟ چرا بانک ملی تاجیکستان تلاشی در این رابطه نمی کند و امضای چه کسی بر این سند تقلبی نقش بسته است؟

برخی رسانه ها هم نوشته اند: ضروری است بانک ملی تاجیکستان دربارهٔ صحت این ماجرا بررسی کند تا جایگاه خود را نزد دولت و حکومت ایران و همچنین کشورهای اروپایی ،کاهش ندهد.

تارنمای آزادی نیز به نقل از کارشناس خود نوشت: این مقدار پول را نمی توان در تاجیکستان یا ایران در یک یا دو سال هزینه کرد و گمان نمی رود که این حرکت در نظام بانکی پیش از همه از نظر آمریکا پنهان مانده باشد.

ˈظفر عبداللهˈ تحلیل گر این تارنما می افزاید: این قضیه بقدری پیچیده است که تنها خود زنجانی می داند که این پول کجاست.

موضوع بابک زنجانی و سند ارائه شده توسط بانک ملی تاجیکستان زمانی سرخط رسانه های تاجیکستان شد که رسانه های ایران از یک سند تقلبی این بانک که در اختیار میلیاردر ایرانی بود خبر دادند.

رسانه های تاجیکستان در روزهای اخیر به نقل از مطبوعات ایران در باره حضور یک هیات بلندپایه بانک ملی ایران در تاجیکستان برای بررسی موضوع دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در بانک ملی تاجیکستان خبر دادند.

سخنگوی بانک ملی تاجیکستان در این مورد به این رسانه ها گفت ˈما از هیات بانکی ایران بر اساس مقررات بین المللی بانکی استقبال کردیم و موضوع سند مورد ادعای بابک زنجانی نیز مورد بررسی دو طرف قرار گرفتˈ.

این رسانه ها تاکید کردند که قربانف بر جعلی بودن این سند تاکید کرد.

بر اساس نوشته های این رسانه ها، بابک زنجانی از طریق بانک سرمایه گذاری بانک کنت (Kont Investment Bank) که از سهامداران اصلی شرکت مادر ˈکنت گروپ تاجیکستانˈ محسوب می شود، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه را وارد اقتصاد تاجیکستان کرده است.

رسانه های تاجیکستان نوشتند: بابک زنجانی طی ۱۰ سال اخیر به یکی از سرمایه گذاران مطرح در تاجیکستان تبدیل شده است.

این رسانه ها زنجانی را از بزرگترین و مهمترین سهامداران شرکت کنت گروپ تاجکستان معرفی کردند که شرکت های بزرگی نظیر شرکت حمل و نقل بین المللی آسیا اکسپرسˈ، شرکت ˈکنت ترستˈ، شرکت هواپیمایی آسیا اکسپرس و شرکت ˈکنت ساختمانˈ را در زیرمجموعه های خود دارد.

شرکت آسیااکسپرس ایرلاین و بانک سرمایه گذاری کنت در تاجیکستان تحت تحریم های آمریکا و اروپا قرار گرفته اند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.