بابک: کاغذ را از کشورهایی وارد کنیم که با آنها مبادله پایاپای داریم

مهرداد کاظم زاده (بابک) مدیر انتشارات مازیار در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات عرصه نشر به ویژه افزایش قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر گفت: بعضی‌ها معتقدند گرانی کاغذ موجب افزایش قیمت کتاب می‌شود و این به نفع ناشر است در حالی که اصلاً اینطور نیست و این مساله از هر جهت به ضرر ناشر است.

وی در توضیح بیشتر این نکته افزود: افزایش بهای کاغذ از یک طرف قدرت سرمایه‌گذاری ناشر را تضعیف می‌کند و از طرف دیگر مخاطب کتاب که عموماً دانشجویان و قشر تحصیلکرده هستند، قدرت اقتصادی بالایی ندارند که اگر قیمت کتاب افزایش پیدا کند، آن را بخرند.

مدیر نشر مازیار سپس با اشاره به تغییرات رو به رشد قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر، گفت: کاغذ ۳ ورقی ۷۰ گرمی۶۰×۹۰ که تا چند ماه قبل ۲۳ هزار تومان بود، به ۷۳ هزار تومان رسید. کاغذ ۴٫۵ ورقی که تا همین چند ماه قبل ۲۸ هزار تومان بود، به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان رسید. کاغذ گلاسه که قبلاً ۱۵۰۰ تومان بود، به ۳۷۰۰ تومان رسید و این مساله تقریباً در مورد همه انواع کاغذ اتفاق افتاد.

کاظم‌زاده اضافه کرد: از سوی دیگر مواد اولیه کار چاپ کتاب هم تا حد زیادی گران شده است. صحافان به ما می‌گویند چسب صحافی برای کتاب این روزها نایاب و مرکب هم به شدت گران شده است. صنعت نشر یک چرخه است و وقتی در جایی از کار مشکل به وجود بیاید، بقیه حوزه‌ها هم مشکل پیدا می‌کنند.

مدیر انتشارات مازیار با بیان اینکه بعد از انتشار کتاب «جامع الحکایات» در سه ماه قبل، به دلیل مشکلات اخیر دیگر اثری به چاپ نرسانده است، ادامه داد: مساله دیگر این است که با افزایش قیمت کاغذ، حق‌التالیف و حق‌الترجمه مولفان و مترجمانی که منِ ناشر با آنها کار می‌کنم، افزایش پیدا می‌کند و آنها به صورت طبیعی پیگیر حقوقشان می‌شوند ولی ناشر در شرایطی نیست که حقوق آنها را بپردازد.

وی سپس با بیان اینکه در شرایطی که به دلیل مشکلات مربوط به انتقال ارز به کشورهای دیگر، به ناچار دولت به مبادله پایاپای با برخی کشورها روی آورده، گفت: هند و کره جنوبی از جمله کشورهای اصلی تولیدکننده کاغذ هستند که ما با آنها در زمینه مبادله کالا به صورت پایاپای مراوده داریم. چه بهتر که دولت کاغذ را هم به فهرست کالاهایی که به این شیوه وارد کشور می‌شوند، اضافه کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.