بارداری و مصرف دارو

۲۷خردادماه،
ممتاز نیوز : در دوران بارداری، آن چه وارد بدن می گردد، روی سلامت و رشد نوزاد تاثیر مستقیمی می گذارد. در این دوران، علاوه بر لزوم حذف کردن یا کاهش دادن مصرف کافئین و نیکوتین، باید مصرف دارو نیز توسط پزشک با دقت کنترل شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ در دوران بارداری مصرف آنتی بیوتیک ها که اغلب برای درمان عفونت ها استفاده می گردد از جمله سیلیندامایسین، اریترو مایسین و تتراسیکلین پیشنهاد نمی شود. اگر در این دوران، بیمار شوید، را ه های مناسبی برای درمان وجود دارد.

سرماخوردگی:بیشتر داروهای رفع احتقان حاوی ماده ای به نام «افدرین» است که به سبب تاثیری که روی فشار خون می گذارد باید از مصرف آن در این دوران پرهیز شود. به جای آن از ویکس یا داروهای تنفسی حاوی روغن های رفع احتقان مانند منتول و اکالیپتوس استفاده کنید. چند قطره از مواد را به آب داغ اضافه کنید، حوله ای روی سر قرار دهید و بخار آن را به مدت ۱۰ دقیقه استنشاق کنید.(بامشورت پزشک)

یبوست:از آن جا که اغلب ماده مغذی موجود در غذایی را که مصرف می کنید، جنین جذب می کند، زمان عبور مواد غذایی از سیستم گوارش طولانی تر است و این امر می تواند به یبوست منجر شود. مصرف مکمل های آهن نیز این مشکل را بیشتر می کند. از مصرف خوراکی های رونده بپرهیزید زیرا این امر سبب می گردد جنین مواد مغذی کمتری دریافت کند در مقابل یک برنامه غذایی سالم و سرشار از فیبر و میوه های تازه و سبزیجات اتخاذ کنید. مصرف مایعات را نیز بالا ببرید.

اسهال:در صورت ابتلا به اسهال و تداوم آن، به پزشک مراجعه کنید. درمان های سنتی در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود اما در صورت لزوم پزشک برای جبران ماده مغذی از دست رفته، پودر (ORS) را پیشنهاد خواهد کرد.

سرفه:شربت های مختلف سرفه، حاوی مواد متعدد و مختلف است که بعضی از آن ها برای رشد جنین مضر است. برای درمان، استنشاق بخور موثر است. برای بهبود سرفه خشک، مصرف نوشیدنی داغ عسل و لیمو نیز مفید است. از مصرف داروهای حاوی «کدئین» یا «دکسترومتورفان» اکیداً اجتناب شود.

التهاب مثانه:سوزش التهابی مثانه برای زنان باردار ناراحت کننده است. مصرف مایعات بسیار به ویژه آب زغال اخته مفید است.

رفلاکس:با رشد جنین و فشار حاصل از آن روی معده، اسید معده به مری برمی گردد که سبب سوزش سردل می گردد. نوشیدن شیر یا دمنوش نعناع می تواند مفید واقع شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.