بارزانی به قصد پیگیری اهداف اقلیم کردستان با نیروهای پیشمرگ دیدار کرد

۲۷م آذر ،

یک کارشناس حوزه عراق گفت: نیروهای پیشمرگ قدرت تجزیه عراق را ندارند، اما هر کدام از اقدامات آن‌ها می‌تواند مسئله‌ساز شده و مشکلاتی را برای دولت عراق ایجاد کنند.

جعفر حق‌پناه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بازدید مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق از نیروهای پیشمرگ اظهار داشت: نیروهای پیشمرگ کردستان عراق، شبه نظامیانی آموزش‌دیده‌ از دو حزب عمده اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق می باشند که از بدو تأسیس این اقلیم در اوایل دهه ۱۹۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
 
وی افزود: از سال ۲۰۰۴ به بعد که قانون اساسی عراق، حکومت اقلیم کردستان را به رسمیت شناخت، شبه نظامیان تحت ریاست حکومت اقلیم اداره می‌شوند و وزارت‌خانه‌ای به نام پیشمرگ، فرماندهی این نیروها را به عهده دارد. 

حق‌پناه ادامه داد: این نیروها از اقوام کرد می باشند و از نظر ساختار، بودجه و فرماندهی به صورت مستقل از بغداد عمل می‌کنند و تحت اختیار و فرماندهی مسعود بارزانی می باشند. 

وی تصریح کرد: نیروهای پیشمرگ هدف اولیه خود را تأمین نظم و امنیت در مناطق حکومت اقلیم کردستان اعلام کردند، اما به تدریج و با گسترش مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل، اهمیت این نیروها نیز افزایش یافت. 

حق‌پناه گفت: حکومت اقلیم کردستان در تلاش است تا مناطقی مانند کرکوک، خانقین و شهرهای دیگر را به مناطق تحت سیطره خود ملحق کند و همه نیروهای پیشمرگ در این راستا تلاش می‌کنند؛ دیدار اخیر بارزانی از این نیروها نیز در راستای اهداف اقلیم کردستان است.
 
این کارشناس حوزه عراق در پایان خاطرنشان کرد: این نیروها قدرت تجزیه عراق را ندارند، اما هر کدام از اقدامات آن‌ها می‌تواند مسئله‌ساز شده و مشکلاتی را برای دولت عراق ایجاد کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.