بارزانی: هواپیماهای F-۱۶ نباید به دست این مرد برسد

رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد با فروش هواپیماهای اف-۱۶ به عراق مادامی که نوری المالکی، نخست وزیر این کشور است، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد، بیم آن را دارد که هواپیماهای اف-۱۶ در صورتی که به عراق فروخته شوند برای حمله به این منطقه خودمختار به کار گرفته شوند.

بارزانی همچنین خاطرنشان کرد، بر این باور است که شرکت نفتی اکسون موبیل که بر خلاف خواسته‌های بغداد با منطقه کردستان عراق قرارداد امضا کرده است می‌تواند با حضور خود در امنیت منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

اظهارات اخیر رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در حالی است که چندی دیگر از رهبران این منطقه مالکی را به متمرکز کردن قدرت و حرکت به سوی دیکتاتوری متهم کرده‌اند.

بارزانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در اربیل اظهار داشت: هواپیماهای اف- ۱۶ نباید به دست این مرد (نوری المالکی) برسد.

وی تصریح کرد: ما باید یا نگذاریم این تسلیحات در اختیار وی قرار گیرد و یا اینکه اگر او چنین تسلیحاتی دارد نباید در سمتش باقی بماند!

رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد: مالکی به بحث و گفت‌وگو درباره استفاده از هواپیماهای اف-۱۶ علیه مواضع این منطقه پرداخته است.

وی عنوان داشت: آن‌ها در یک نشست نظامی درباره مشکلات میان بغداد و اربیل صحبت کردند و مقام‌های نظامی خطاب به نخست وزیر عراق گفته‌اند که اگر به ما اجازه دهید آن‌ها را از اربیل بیرون خواهیم راند.

بارزانی افزود: در این ملاقات مالکی به فرماندهان نظامی گفته است تا زمان دستیابی به هواپیمای اف-۱۶ صبر کنید!

آمریکا اعلام کرده که ۳۲ هواپیمای اف-۱۶ را طی قراردادی به بغداد واگذار خواهد کرد و این اقدام با هدف افزایش ظرفیت‌های نیروی هوایی عراق است.

بارزانی با اشاره به سفرش به آمریکا در ماه میلادی جاری اظهار داشت: زمانی که من به آمریکا رفتم آن‌ها (نمایندگان شرکت اکسون موبیل) می‌خواستند با من ملاقات داشته باشند و من با رئیس این شرکت و چند تن دیگر دیدار کردم. آن‌ها به من گفتند به قراردادشان با منطقه خودمختار کردستان عراق متعهد هستند.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.