بارندگی ‌های امسال هنوز به میزان طبیعی نرسیده است

بارندگی ‌های امسال هنوز به میزان طبیعی نرسیده است

جام جم آنلاین: رییس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس تقویم سال زراعی (مهر ۹۰ تا پایان شهریور ) تا نهم اردیبهشت سال جاری ۱۲ درصد میزان کمبود بارش گزارش شده در حالی که سال قبل این کمبود ۲۲ ‌درصد بود.

به گزارش ایرنا، عباس رنجبر در جمع خبرنگاران افزود: طی دوره چهار ساله ۹۰ ـ ۱۳۸۶ در سطح کشور به طور میانگین ۵‌/‌۲۱ درصد کمبود بارش داشتیم که برای استان تهران این رقم حدود ۱۴ درصد گزارش شد.

وی تصریح کرد: میزان بارش در پاییز سال زراعی ۹۱- ۱۳۹۰ نسبت به دوره ماقبل ۱۴ درصد رشد داشت.

رنجبر اظهار کرد: طی ۴۰ روز نخست امسال، با کمبود ۱۵ درصدی بارش نسبت به میزان نرمال مواجه بودیم، در حالی که این میزان در سال گذشته ۳۷ درصد بود.

وی در ارتباط با وضع خشکسالی در سطح کشور گفت: حدود ۷ درصد از مساحت کشور از لحاظ هواشناسی و کشاورزی تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، ۳‌/۱۷ درصد وضع خشکسالی متوسط، ۳۵ درصد شرایط خشکسالی ملایم و ضعیف، ۲‌/۱۲ درصد در آستانه خشکسالی و بقیه شرایط مساعد دارد.

رنجبر درمورد وضع استان‌ها از نظر شرایط بارش و خشکسالی گفت: استان بوشهر به عنوان آسیب‌پذیرترین استان در بررسی‌های این مرکز بوده و پس از آن چهارمحال و بختیاری قراردارد.

وی افزود: استان‌های یزد، خوزستان، لرستان، ایلام، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و کرمان در درجات بعدی آسیب‌پذیری از نظر خشکسالی قرار دارد.

رییس مرکز ملی خشکسالی از آذربایجان غربی، کرمانشاه، اصفهان، همدان، کردستان، مرکزی، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌هایی نام برد که در حد متوسط آسیب‌پذیری قرار دارد و بقیه استان‌ها در وضع بهتری است.

این مقام مسوول از اعلام آمادگی سازمان هواشناسی کشور برای بازسازی هواشناسی عراق خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است ‌تجربیات خود را در این بخش در اختیار کشورهای فارسی‌زبان تاجیکستان و افغانستان قرار دهد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ثریا:

    وای خدا بهمون رحم کنه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.