بازارهای جهانی نفت خام در صورت ادامه تحریم آسیب پذیر هستند

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت (شانا)؛ ‘محمدعلی خطیبی’ افزود: عزم مشتریان نفت خام ایران برای ادامه تجارت نفتی خود با تهران سبب شده است تا این کشورها با انجام مذاکرات و یافتن راه حل های جایگزین، شرایط را به حال عادی بازگردانند.

وی اظهار داشت: خارج شدن بازار نفت از روند طبیعی به ضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت خام خواهد بود و این روند بیشتر به ضرر مصرف کنندگان است .

وی افزود: در شرایط تحریم، عرضه انرژی جهان دچار نابسامانی می شود و با توجه به این که تحریم کنندگان زمینه تولیدی در بازار را نادیده می گیرند، خطرپذیری برای مصرف کنندگان نیز بالا می رود.

وی گفت: با توجه به این که تحریم کنندگان، قصد دارند یک تولید کننده موجود در بازارهای جهانی نفت خام را نادیده بگیرند، این موضوع می تواند قیمت های جهانی نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد و نوسان های شدیدی در بازار ایجاد کند؛ این روند در کوتاه مدت و بلند مدت عواقب بدی برای مصرف کنندگان خواهد داشت.

خطیبی درباره اجرای سیاست جلوگیری از خام فروشی نفت گفت: پایان دادن به خام فروشی نفت خام و بهره گیری از ارزش افزوده آن با استفاده از تولید و فروش فرآورده های نفتی هدف بسیار ارزشمندی است و برای تحقق و عملیاتی کردن این هدف در صنعت نفت برنامه ریزی های مفصلی انجام گرفته است.

وی درباره شرایط کنونی بازاریابی نفت خام ایران گفت: بازاریابی برای نفت خام باید بر اساس شرایط بازار صورت گیرد و این روند باید متناسب با شرایط بازار انعطاف پذیر باشد.

وی گفت: شرایط جدید، نیازمند روش های جدید بازاریابی بوده و هم اکنون امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران متناسب با شرایط جدید، روش های جدیدی برای بازاریابی نفت به کار گرفته است.

خطیبی افزود: با آغاز تحریم نفتی یک جانبه اتحادیه اروپا و لغو بیمه محموله های نفتی ایران، هم اکنون شرکت های بیمه داخلی با تجمیع توان خود و تشکیل یک کنسرسیوم، پوشش بیمه ای نفتکش های ایرانی را به عهده گرفته اند واین امر از انحصار کشور های غربی خارج شده است.

به گفته وی، خریداران اصلی نفت خام ایران پس از تحریم های اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند برای ادامه تجارت نفتی خود با تهران، محموله های واردات نفت ایران را تحت پوشش بیمه های خود قرار دهند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: هم اکنون مشتریان نفت خام ایران علاوه بر بیمه های خود می توانند از بیمه های نفتکش های ایرانی نیز استفاده کنند.

وی با بیان این که ایران هم اکنون یکی از بزرگ ترین ناوگان های نفتکش جهان را در اختیار دارد، گفت: مشتریان نفت خام ایران برای انتقال نفت خریداری شده می توانند علاوه بر نفتکش های خود از ناوگان نفتکش های ایرانی استفاده کنند.

وی افزود: پیش تر بیمه محموله های نفتی در انحصار شرکت های بیمه گر غربی بود اما هم اکنون با توجه به فعال شدن شرکت های بیمه داخلی و فعال شدن بیمه های کشورهای خریدار نفت خام ایران، این انحصار شکسته و این موضوع سبب کاهش درآمد شرکت های بیمه گر غربی شده است.

خطیبی با مطلوب خواندن روند فروش نفت خام ایران به مشتریان اصلی نفت این کشور گفت: هم اکنون شرایط غیر عادی در معاملات نفتی ایران با مشتریان مشاهده نمی شود و تجارت نفت روند عادی دارد.

وی در باره تجارت نفتی ایران و کره جنوبی گفت: کره جنوبی همچنان خواهان ادامه تجارت نفتی خود با ایران است و هم اکنون دو طرف برای حل مشکلات موجود در حال مذاکره هستند.

اقتصام **۱۹۳۳** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۳۹۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.