بازار آتی سکه در ابهام به سر می‌برد

۱۸م دیماه ،

بینا- یک کارشناس معاملات آتی با بیان اینکه کاهش حجم معاملات آتی در روزهای اخیر متأثر از نرخ دلار و قیمت جهانی طلاست، گفت: بازار هنوز در ابهام به سر می‌برد.
به گزارش بینا، احمد بیات با اشاره به اینکه کاهش حجم قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا و نوسان قیمتی آن بیش‌تر به سبب کاهش قیمت جهانی اونس (هر اونس معادل ۳۲.۱۳۱گرم) طلا بوده است،به فارس اظهار داشت: دو عامل اصلی در کاهش قیمت سکه آتی طی هفته قبل تأثیرگذار بود که یکی از آنها تغییرات قیمت‌ جهانی اونس طلا است، به گونه‌ای‌ که طی چند روز قبل، نوسان بسیاری به همراه داشته است.
وی ادامه داد: قیمت هر اونس جهانی طلا تا روز جمعه یک هزار و ۶۵۷ دلار بود که همین امر سبب کاهش دو درصدی ارزش معاملات آتی در روز قبل شد.
این کارشناس معاملات آتی با بیان اینکه نرخ دلار هم در چند وقت اخیر به طور مدام نوسان داشته است، تأکید کرد: در بسیاری موارد قیمت دلار برخلاف قیمت جهانی حرکت می‌کند، اما در بعضی موارد هم قیمت دلار همراه با قیمت جهانی طلا در حرکت است.
وی ادامه داد: کاهش قیمت دلار و در پی آن اونس جهانی طلا سبب تشدید کاهش قیمت معاملات از اواسط هفته قبل شد که در همین رابطه انتشار یافتن خبری دربارهٔ محاسبه قیمت سکه با ارز مبادلاتی هم از سوی اتحادیه کشوری طلا و جواهر یک شوک تازه به بازار وارد کرد.
بیات تأخیر در اعلام موضع چگونگی محاسبه قیمت سکه سبب شد، تا بازار در ابهام بیش‌تری باشد، گفت: تأخیرها نیز در رابطه با اعلام موضع رسمی میان بانک مرکزی، دولت و اتحادیه تداوم ابهام در این معاملات را همراهی کرد.
این کارشناس معاملات آتی سکه با تأکید بر اینکه در صورت تداوم این وضعیت قطعا قیمت سکه به زیر یک میلیون تومان می‌رسید، تصریح کرد: در خصوص حجم معاملات آتی نیز زمانی که بازار به شرایط ابهام رسید، بیشتر به خاطر حفظ موقعیت این اتفاق رخ داد.
به گزارش فارس، قراردادهای سکه طلا در معاملات آخرین روز کاری هفته قبل یعنی سیزدهم دی‌ماه در سررسیدهای دی‌، بهمن و اسفند به ترتیب با قیمت‌های تسویه شده یک‌میلیون و ۳۱۶ هزار تومان، یک‌میلیون و ۳۷۶ هزار تومان و یک‌میلیون و ۴۵۵ هزار تومان معامله شد.
بر اساس این گزارش، روز قبل قراردادهای آتی در سررسیدهای دی‌، بهمن و اسفند روند نزولی نسبت به روز قبل کاری خود یعنی ۱۳دی‌ماه به همراه داشت.
بنابراین قراردادهای معامله شده در سررسیدهای دی، بهمن و اسفند به ترتیب یک‌میلیون و ۲۸۶ هزار تومان، یک‌میلیون و ۳۵۳ هزار تومان و یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار تومان داد و ستد شد.
همان طور که قیمت‌های آتی نشان می‌دهد به طور میانگین دو درصد قیمت‌ها کاهش یافته که بر اساس گفته معامله‌گران این کاهش به سبب نوسان همراه با کاهش نرخ جهانی اونس طلا و نرخ دلار در بازار بوده است.
این گزارش می‌افزاید: کاهش قیمت در همه سررسیدهای بازار به طور میانگین تا ۲۶ هزار تومان روی داده است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.