بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناسیم / دستورالعمل اعطای تسهیلات ریالی نهایی شده است

چکیده: صندوق توسعه ملی بازار آزاد ارزی را برای تبدیل منابع ارزی به ریال به رسمیت نمی‌شناسد و موظف به رعایت چارچوب نظام ارزی کشور است.

محمود دودانگه درباره آثار مرکز مبادلات ارزی بر بازار ارز اظهار کرد: مرکز مبادلات ارزی یکی از گزینه‌هایی است که می تواند در اداره فعالیتش با استفاده از شبکه گسترده‌ای که پیش بینی کرده و با کمک نظام بانکی به عنوان عامل ایجادکننده نیاز ارزی متقاضیان مختلف را پوشش دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اکنون این بازار به اولویت‌های سوم تا پنجم ارز ارائه می‌دهد‌،تصریح کرد: حتما در ادامه سایر نیازها نیز از این طریق تامین می‌شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که آمار دقیقی از میزان منابع ارزی صندوق توسعه در این بازار عرضه شده است ندارم، گفت: صندوق توسعه ملی با توجه به قانون بودجه سال ۹۱ باید ۲۰ درصد از منابع ارزی خود را به صورت تسهیلات ریالی به بخشهای صنعت و کشاورزی اختصاص دهد.

دودانگه در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به بالاتر بودن نرخ ارز در بازار آزاد چرا صندوق توسعه ارز خود را ازاین طریق به ریال تبدیل نمی‌کند خاطرنشان کرد: قیمت موجود در بازار آزاد مبنای قضاوت نیست و دو نرخ مرجع و نرخ مبادلاتی مبنای عمل قرار می گیرد و صندوق توسعه ملی موظف به رعایت چارچوب نظام ارزی کشور است و بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه از نهایی شدن دستورالعمل اعطای تسهیلات ریالی خبر داد و گفت: این دستورالعمل به زودی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا کارگروه‌های مربوطه شکل بگیرند.

وی افزود: تقاضاهایی که در سایت بهین یاب ثبت شده باشد در کارگروه ارزی مورد بررسی قرار گرفته و اولویت‌بندی و سپس برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شود.

دودانگه در ادامه با بیان این‌که بیش از ۵۰۰ طرح در اولویت پرداخت تسهیلات بودند افزود: برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها باید بررسی لازم بر روی طرح‌ها را انجام دهند تا صندوق توسعه بتواند پرداخت تسهیلات را انجام دهد.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.