بازار آهن، در آرامش و سکوت است

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/بازار آزاد محصولات فولادی روز قبل در آرامش نسبی به سر برد و قیمت‌ آهن‌آلات نیز با آنکه حجم معاملات در سطح پایینی قرار داشت، با نوسانات محدود روزانه همراه شد.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) در همین حال شنبه خبر بخشنامه تازه گمرک برای صادرات محصولات فولادی بعضی کارخانه‌ها از جمله شرکت فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، گروه صنعتی فولاد ایران، فولاد آذربایجان و بعضی دیگر از شرکت‌های فولادی، در یکی از خبرگزاری‌ها اعلام شد. به همین دلیل بعضی معامله‌گران بازار پیش‌بینی کردند با توجه به صادرات محصولات فولادی و احتمال پایین آمدن عرضه‌ها در بازار داخلی آهن، قیمت‌ها افزایشی خواهند شد، اما بعضی دیگر از فعالان بازار تاکید کردند با توجه به اینکه بازار داخلی دستخوش رکود و کمبود تقاضا است اگر حجم صادرات فولاد هم بیشتر شود، تاثیری که بر قیمت‌های داخلی خواهد داشت این است که میزان عرضه و تقاضا در بازار به هم نزدیک‌تر شده و تا حدودی شکاف میان آنها کاهش ‌یابد، بنابراین اگر قیمت‌ها هم اندکی رشد کند، صرفا واقعی‌ شدن آن است.
هفته قبل بازار آهن چگونه گذشت؟
از سوی دیگر هفته قبل کماکان با تداوم ریزش قیمت‌ مقاطع تولید داخل در بازار آزاد، صبر و تردید معامله‌گران برای خرید آهن‌آلات ادامه یافت؛ چرا که حاشیه سود پایین و ریسک بالای معاملات سبب شده کمتر خریداری تمایل به سرمایه‌گذاری روی مقاطعی نظیر میلگرد و تیرآهن داشته باشد. در این شرایط گفته می‌شود، قیمت‌های بازاری به بهای تمام شده تولید کارخانه‌ها نزدیک شده و کاهش بیشتر تنها به معنی ضرر برای تولیدکننده‌ها است. هفته قبل بهای بیلت‌های وارداتی به کشور نیز در بنادر شمال و جنوب اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد. به نقل از یکی از تجار، محموله‌های شمش وارداتی که چند هفته پیش برگشت خورده بود، در روزهای قبل وارد بازار شد که به‌رغم افزایش نرخ ۵۰ تومانی در روز ابتدایی ورود این محموله‌ از سوی واردکننده‌ها، در روز بعد به سبب رکود و تمایل اندک خریداران با کاهش قیمت همراه شد و تا انتهای هفته در همان قیمت‌ کاهش یافته باقی ماند.
در همین حال عرضه‌های فولادی بورس کالا به خصوص مقاطع ارائه شده نیز به تبعیت از بی‌میلی خریداران در هفته‌های قبل با تقاضای چندانی به جز عرضه‌های سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن مواجه نشد و تنها تختال فولاد خوزستان و هرمزگان بود که با استقبال معامله‌گران مواجه شد.
امروز هم رینگ فولاد شاهد عرضه مقاطعی از جمله تیرآهن شاخه‌های ۲۰ و ۲۲ در قالب سلف از سوی ذوب آهن اصفهان و سبد میلگردهای سلف و نقد از طرف این شرکت و فولاد امیرکبیر خزر است. از سوی دیگر نبشی شاخه ۱۲ هم در طول ۶ و ۱۲ متر، تولید شرکت نورد آریان فولاد هم با قیمت ۱۷۵۰ تومان به روی تابلو معاملات آمده است. کارگزاران معتقدند: تا زمانی‌که قیمت‌ها در بازار آزاد، دست از کاهشی شدن برندارد نمی‌توان انتظار بازگشت هیجان و تحرک به معاملات رینگ فولاد را داشت؛ چرا که سطح قیمت بعضی محصولات ارائه شده در بورس کالا از جمله سبد میلگردهای نقدی با آنکه نسبت به هفته‌های پیش کاهش یافته است، اما کماکان بااحتساب هزینه‌هایی از جمله حمل بار و مالیات بر ارزش افزوده از قیمت‌های بازاری این کالاها گران‌تر است که به همین جهت جذابیت خود را برای خریداران تا حدود بسیاری از دست داده است. مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌های پیرامون عرضه‌های سلفی که تا پیش از ماه رمضان برای معامله‌گران جذابیت داشت و هم‌اکنون آن نیز به سرنوشت عرضه‌های نقدی دچار شده، افزود: پایین آمدن توان نقدینگی بازار به دنبال دست و پنجه نرم کردن با چند ماه رکود و از سوی دیگر نامعلوم بودن زمان خروج از شرایط فعلی سبب شده عرضه‌های سلف نیز همانند عرضه‌های نقدی دیگر تفاوتی برای خریداران نداشته باشد. این کارگزار خاطر نشان کرد: روند فروش عرضه‌های فولادی در هفته اخیر نیز با توجه به این شرایط، چندان تفاوتی با هفته‌های قبل نخواهد داشت.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.